Pogosta vprašanja
Pogosta vprašanja in odgovori
1. Splošno o razpisih
VPRAŠANJE: Pred letom 2020 je ARRS vsako leto objavila »Javni razpis za sofinanciranje članarin in delovanje v mednarodnih znanstvenih združenjih«. Zakaj tega razpisa ni več?
ODGOVOR: Z uveljavitvijo novega Zakona o znanstvenoraziskovalni in inovacijski dejavnosti je prišlo tudi pri sami objavi javnih razpisov do določenih sprememb. Ena od njih je tudi novost, da razpisa za sofinanciranje delovanja v mednarodnih znanstvenih združenjih, kot takega ARRS ni več objavljala. Ob pripravi instrumentov financiranja v Splošnem aktu o postopkih je bila na Delovno skupino za pripravo izhodišč za izvedbo prehoda na novo zakonodajo dana pobuda, da stroški delovanja funkcionarjev v mednarodnih znanstvenih združenjih in članarine niso več predmet sofinanciranja. Pobudo je delovna skupina podprla (6. seja v letu 2022) in sklenila, da se financiranje članarin umakne, ker so sredstva zagotovljena iz drugih sredstev, kar je podprl tudi znanstveni svet agencije.
VPRAŠANJE: Katere so časovne faze od objave razpisa do objave dokončnih rezultatov?
ODGOVOR:
Odpiranje prijav: rok – kot je določen v javnem razpisu (največ 8 dni od roka za oddajo prijav oz. 3 delovne dni če ni v okviru elektronskega prijavnega sistema);
Sestava zapisnika o odpiranju (rok v predpisih ni določen);
Vrnitev nepravočasnih prijav prijaviteljem (če ni bila oddaja na DF) – rok v predpisih ni določen;
Poziv k dopolnitvi formalno nepopolnih: v 8 delovnih dneh od konca odpiranja se pozove k dopolnitvi formalno nepopolnih prijav; rok za dopolnitev ne sme biti daljši od 8 dni delovnih dni od prejema poziva;
Izdaja sklepov o zavrženju za nepopolne prijave in za formalno nepopolne, ki jih na poziv prijavitelj ne dopolni – rok v predpisih ni določen;
Administrativno preverjanje izpolnjevanja pogojev in izdaja sklepov o zavrnitvi za prijave neupravičenega prijavitelja in za prijave, ki ne izpolnjujejo razpisnih pogojev – rok v predpisih ni določen;
Izvedba ocenjevalnega postopka: izdelava predloga prednostnega seznama prijav s strani strokovnega telesa – rok v predpisih ni določen;
Obravnava prednostnega seznama na ZSA in sprejem Sklepa ZSA o predlogu sklepa o izboru prijav – rok v predpisih ni določen;
Izdaja sklepa direktorja o izboru prijav – rok v predpisih ni določen;
Vročitev sklepov o izboru prijav – rok v predpisih ni določen;
Objava rezultatov (seznam izbranih in neizbranih) – v 8 dneh od dneva odposlanih sklepov o izboru prijav;
Objava dokončnih rezultatov – v 8 dneh po odločitvi upravnega odbora o ugovorih.
Vzporedno lahko teče ugovorni postopek zoper sklepe o zavrženju ali sklepe o zavrnitvi in sklepe o izboru – rok za odločitev UO je 60 dni od prejema ugovora.
Objava seznama recenzentov za projekte in programe: po zaključku Javnega razpisa za (so)financiranje raziskovalnih projektov za tekoče leto (po prejetju soglasja vseh partnerskih agencij in izdaji sklepov o izboru) in Javnega poziva za ocenjevanje programov (po izdaji obvestil o ocenah).
VPRAŠANJE: Ali je možno podaljšanje (so)financiranja iz Sklada NOO tudi na kasneje, torej po 30. 6. 2026?
ODGOVOR: (So)financiranje iz Sklada NOO je možno do 30. 6. 2026. Podaljšanje upravičenega obdobja za (so)financiranje ni predvideno.
VPRAŠANJE: Ali je lahko raziskovalec, ki je na RO zaposlen za polni delovni čas (1 FTE) za znanstvenoraziskovalno obveznost in ki je v celoti financirana iz nedržavnih sredstev, še do 20 % dopolnilno zaposlen s financiranjem iz sredstev ARIS?
ODGOVOR: Ne. Tudi če je raziskovalčeva polna delovna obveznost za znanstvenoraziskovalno delo financirana iz nedržavnih sredstev, dopolnilna zaposlitev ne more biti financirana iz integralnih sredstev državnega proračuna (kar so tudi sredstva ARIS).
VPRAŠANJE: Trenutno (26. 2. 2024) na vaši strani »Načrtovani in predvideni javni razpisi in javni pozivi ARIS v letu 2024»
nisem zasledil, da bi bil v letu 2024 predviden Javni razpis za sofinanciranja nakupov raziskovalne opreme (npr. Paket 23). Zanima me, če je v letu 2024 tak razpis načrtovan ali ne.
ODGOVOR: ARIS objavlja javne razpise na podlagi sprejetega letnega programa dela in finančnega načrta agencije v skladu s proračunskimi možnostmi. Po podatkih glede višine proračunskih sredstev, s katerimi razpolagamo ta hip, v letu 2024 ne načrtujemo objave Javnega razpisa za sofinanciranje nakupa raziskovalne opreme (Paket 23)..
VPRAŠANJE: Zanima me, če bo v primeru, da bo Javni razpis za sofinanciranja nakupov raziskovalne opreme (npr. Paket 23) objavljen, pod točko »3. Subjekti, ki se lahko prijavijo na razpis«, ponovno omogočena prijava samo Javnim RO, kot je bilo definirano v razpisu 2023 (Paket 22):
»3. Subjekti, ki se lahko prijavijo na razpis
Prijavitelji so lahko javne raziskovalne organizacije, ki izvajajo javno službo na področju znanstvenoraziskovalne dejavnosti v obliki programskega stebra stabilnega financiranja znanstvenoraziskovalne dejavnosti ali infrastrukturne dejavnosti v okviru institucionalnega stebra stabilnega financiranja znanstvenoraziskovalne dejavnosti (v nadaljnjem besedilu: javna RO).«
Ali tudi ostalim subjektom, ki so financirani v okviru stabilnega financiranja znanstvenoraziskovalne dejavnosti, kot je bilo definirano v razpisu 2022 (Paket 21):
»3. Subjekti, ki se lahko prijavijo na razpis
Na razpis se lahko prijavijo javni raziskovalni zavodi, univerze in drugi javni zavodi, ki izvajajo javno službo na področju raziskovalne dejavnosti v obliki raziskovalnih programov oziroma infrastrukturnih programov na podlagi dodeljene koncesije.«
V primeru, da bo prijava omogočena samo Javnim RO, kaj je razlog za spremembo točke 3 razpisa glede na leto 2022 (Paket 21).
ODGOVOR: ARIS pri objavi javnih razpisov sledi določilom veljavnih pravnih podlag. Javni razpis za sofinanciranje nakupa raziskovalne opreme (Paket 21) je bil objavljen na podlagi Pravilnika o postopkih (so)financiranja in ocenjevanja ter spremljanju izvajanja raziskovalne dejavnosti,
ki je določal, da se na javni razpis lahko prijavijo javni raziskovalni zavodi, univerze in drugi javni zavodi, ki izvajajo javno službo na področju raziskovalne dejavnosti v obliki raziskovalnih programov oziroma infrastrukturnih programov na podlagi dodeljene koncesije.
Po sprejemu Zakona o znanstvenoraziskovalni in inovacijski dejavnosti (Uradni list, št. 186/21) so bili sprejeti novi podzakonski akti, med drugim tudi Splošni akt o postopkih (so)financiranja in ocenjevanja ter spremljanju izvajanja znanstvenoraziskovalne dejavnosti, ki v 133. členu določa, da so prijavitelji na javni razpis lahko javne raziskovalne organizacije, ki izvajajo javno službo na področju znanstvenoraziskovalne dejavnosti v obliki programskega stebra stabilnega financiranja znanstvenoraziskovalne dejavnosti ali infrastrukturne dejavnosti v okviru institucionalnega stebra stabilnega financiranja znanstvenoraziskovalne dejavnosti. Javni razpis za (so)financiranje nakupa raziskovalne opreme (Paket 22) v letu 2023 je sledil Splošnemu aktu o postopkih.
Morebitna objava javnega razpisa v letu 2024 (Paket 23) bi prav tako sledil vsem zadevnim predpisom, vključno z določbami Splošnega akta o postopkih (so)financiranja in ocenjevanja ter spremljanju izvajanja znanstvenoraziskovalne dejavnosti.
VPRAŠANJE: Kakšen je postopek ocenjevanja projektov?
ODGOVOR: Postopek ocenjevanja projektov je določen v Splošnem aktu o postopkih (so)financiranja in ocenjevanja ter spremljanju izvajanja znanstvenoraziskovalne dejavnosti (Splošni akt o postopkih) ter Splošnem aktu o strokovnih telesih ARRS (Splošni akt o telesih). Poleg splošno veljavnega postopka ocenjevanja, so v VII.poglavju Splošnega akta o postopkih podrobneje urejeni tudi postopki za posamezne vrste prijav aktivnosti znanstvenoraziskovalne dejavnosti (raziskovalni projekti, mednarodno sodelovanje, itd). Postopek ocenjevanja je opisan v slikovnem prikaz postopka
in vsebuje prikaz splošnega postopka ocenjevanja, postopek ocenjevanja raziskovalnih projektov, postopek imenovanja recenzentov in postopek izbora prijave s strani recenzentov.
VPRAŠANJE: V primeru projektov, ki so financirani iz sredstev načrta za okrevanje in odpornost (NOO sredstva), na določenih projektih kupujemo tudi osnovna sredstva. Sredstva za pokrivanje nabav osnovnih sredstev knjižimo na konte razreda 9 (sklad) in ne na konto razreda 7 (prihodki). Ali to pomeni, da tega dela ne smemo upoštevati kot pridobljena sredstva? Pri sredstvih kohezijske politike, pridobljenih v okviru ESRR in ESS, je posebej navedeno, da se del sredstev, ki so namenjena nakupu osnovnih sredstev, ne sme poročati, v primeru NOO sredstev pa gre za EU sredstva, ki so financirana iz projekta NextGenerationEU in ne sredstva kohezijske politike in zato verjetno ne zapadejo pod ta del?
ODGOVOR: 43. člen Splošnega akta o postopkih določa, da se kvantitativna ocena A3 določi glede na sredstva za raziskovalno delo za zadnje petletno obdobje, ki jih raziskovalec pridobi od pogodbenih partnerjev. Sredstva ARIS iz državnega proračuna se ne upoštevajo. Prav tako se ne upoštevajo sredstva, pridobljena v okviru Kohezijskega sklada. 43. člen Splošnega akta o postopkih določa izjemo, in sicer da se upoštevajo sredstva kohezijske politike EU, pridobljena v okviru Evropskega sklada za regionalni razvoj (ESRR) in Evropskega socialnega sklada (ESS), ter pripadajoča nacionalna soudeležba, razen sredstev, pridobljenih za nabavo opreme in gradnjo ali obnovo nepremičnin (sredstva investicij).
V Navodilih za izpolnjevanje obrazcev ARIS-A3-VPETOST poziva v letu 2023 je bilo določeno, da se obrazec A3 izpolni za vsakega člana programskih skupin, ki je bil v predhodnem letu nosilec projekta (vodja projekta oziroma raziskovalec, ki je odgovoren za izvedbo raziskovalnega dela), financiranega izven ARIS. Vnesejo se sredstva, ki so bila v raziskovalni organizaciji za ta projekt realizirana kot prihodek v predhodnem poslovnem letu, iz česar izhaja, da se v obrazec ARIS-A3-VPETOST vpiše samo sredstva, ki jih raziskovalna organizacija knjiži kot prihodek.
Ob tem dodajamo pojasnilo, da ARIS za poziv v letu 2024 na pobudo nekaterih raziskovalnih organizacij pripravlja spremembo, in sicer bo podatke možno vnašati za vse (aktivne, zaposlene) raziskovalce, torej ne več samo za člane programskih skupin. Navodila za izpolnjevanje bodo vsebinsko ostala enaka lanskoletnim.
VPRAŠANJE: Zanima nas, v kakšnem primeru se lahko monografija, ki ji je dodeljena tipologija 2.03 (Univerzitetni, visokošolski ali višješolski učbenik z recenzijo), ki vsebuje strokovne vsebine, po tipologiji uvrsti v tipologijo 2.02 (strokovna monografija)?
ODGOVOR: V primeru, da je publikaciji že dodeljena tipologija, lahko raziskovalna organizacija, knjižnica ali Osrednji specializirani informacijski center (OSIC), ki menijo, da tipologija ni pravilna, podajo vlogo, ki se jo naslovi na ARIS (e-naslov: Tina.Mavric@aris-rs.si). Sledi izvedba enakega postopka, kot poteka za spreminjanje seznamov in je predviden v 158. členu Splošnega akta o postopkih (so)financiranja in ocenjevanja ter spremljanju izvajanja znanstvenoraziskovalne dejavnosti (Uradni list RS, št. 166/22). Vlogo strokovno obravnava pristojni OSIC. V okviru obravnave OSIC pridobi mnenje člana znanstvenoraziskovalnega sveta ved (ZSV) z ustreznega področja in potrebne dodatne informacije. OSIC na podlagi obravnave pripravi predlog sklepa o vlogi in ga posreduje pristojnemu ZSV v obravnavo. Če se ZSV s predlogom OSIC ne strinja, lahko zahteva od OSIC dodatno obrazložitev ali pridobi dodatno oceno enega ali po potrebi več strokovnjakov. ZSV pripravi predlog sklepa za obravnavo na Znanstvenemu svetu ARIS, ki sprejme obrazloženi sklep o vlogi. ARIS o sklepu obvesti vlagatelja vloge.
OSIC presoja prekategorizacijo objav na podlagi same publikacije. V primeru, da ta ni dostopna prosto na spletu ali je pristojni OSIC nima v knjižnici, potem mora vlagatelj publikacijo priložiti vlogi.
2. Projektni razpis
VPRAŠANJE: Kakšen je bil postopek izbora raziskovalnih projektov na letošnjem razpisu za raziskovalne projekte in kako je potekala izbira?
ODGOVOR: Kratka predstavitev postopka izbora raziskovalnih projektov (strokovna telesa, ki sodelujejo v postopku izbora raziskovalnih projektov) in časovnica
Postopek izbora in strokovnih teles v njem
V postopku sodelujejo stalna in občasna strokovna telesa, recenzenti in znanstveni uredniki. Stalni strokovni telesi sta znanstveni svet ARIS in znanstvenoraziskovalni sveti ved (ZSV). Občasni strokovni telesi sta Zunanji ekspertni panel (ZEP) in Mednarodni panel.
Kandidate za člane ZSV predlagajo raziskovalci. Člane ZSV imenuje znanstveni svet ARIS. Naloga članov ZSV je tudi, da vsako leto dopolnijo nabor recenzentov za zbirko podatkov o recenzentih.
ZEP, recenzenti, znanstveni uredniki in mednarodni panel so imenovani za namen posameznega razpisa in jih ARIS objavi po zaključku postopkov razpisa.
Člane ZEP imenuje znanstveni svet ARIS, pri čemer upošteva pogoje in kriterije za imenovanje, določene s Splošnim aktom o strokovnih telesih ARIS na način, da se zagotavlja izogibanje konfliktu interesa. ZEP imenuje recenzente za ocenjevanje posameznih prijav iz nabora, ki so ga ustvarili člani ZSV.
ZEP predlaga tudi znanstvene urednike in paneliste iz vrst recenzentov. Recenzenti so tujci. Prijave ocenijo v skladu s predpisanimi elementi ocenjevanja: kriteriji, kazalniki in merili. Po izvedenem ocenjevanju mednarodni panel pripravi predlog prednostnega seznama prijav.
Vse navedene korake, z izjemo imenovanja recenzentov k posameznim prijavam, potrdi še znanstveni svet ARIS. Vsi člani strokovnih teles in recenzenti podpišejo izjavo o zaupnem ravnanju z dokumenti in izjavo o nepristranskosti. Vloga agencije v postopku je administrativne narave. Kapacitete področij določi znanstveni svet ARIS, ki določi tudi število in vrste področij.
Časovnica razpisa 2023
Časovnica javnega razpisa za izbor raziskovalnih projektov v letu 2023: Javni razpis je bil objavljen 11. 1. 2023 in zaključen 28. 2. 2023. Recenzenti so bili k posameznim prijavam imenovani 13. 4. 2023, gradiva so jim bila poslana 17. 4. 2023.
Rok za oddajo ocen je bil 24. 5. 2023, razen v primeru zamenjav recenzentov. Znanstveni svet ARIS je bil s predlogom znanstvenih urednikov seznanjen 13. 4. 2023, imenoval jih je 20. 4. 2023, k posameznim prijavam pa so bili imenovani 11. 5. 2023. Mednarodni panel se je sestal 11. do 14. 9. 2023.
Znanstveni svet ARIS je obravnaval predlog prednostnega seznama prijav in ga s sprejemom sklepa o predlogu izbora prijav potrdil na izredni seji 19. 9. 2023. Sklepi direktorja o izboru prijav so bili prijaviteljem z ARIS poslani 29. 9. 2023.
Začetek financiranja za temeljne, aplikativne in podoktorske raziskovalne projekte je 1. 10. 2023, za velike raziskovalne projekte in temeljne raziskovalne projekte - program dr. Aleša Debeljaka pa 1. 7. 2024.
3. Namenska poraba sredstev
VPRAŠANJE: Program se zaključi z dnem 31.12.2023. Oddali smo vlogo za nadaljevanje programa, vendar z novim obdobjem financiranja.
Glede obstoječega programa me zanimata dve zadevi, in sicer:
Ali moramo vse stroške, predvidene do konca leta 2023, tudi porabiti do konca 2023?
Kako je z amortizacijo; trenutno obstaja želja po nakupu OS, vendar učinek sedanjega nakupa sega v leto 2024 in 2025.
ODGOVOR: Potrebno je izhajati iz Uredbe o financiranju znanstvenoraziskovalne dejavnosti iz Proračuna Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 35/22, 144/22 in 79/23, v nadaljevanju: uredba).
Raziskovalni programi so del stabilnega financiranja in prvo šestletno obdobje financiranja se izteče 31. 12. 2027. Drži, da ste morali oddati prijavo na poziv za programe, ker evalvacija programov v prehodnem obdobju poteka še po »starem«. Vendar to ne pomeni, da se v vašem primeru obdobje financiranja zaključi z 31. 12. 2023 in da s 1. 1. 2024 pričnete novo obdobje financiranja. Z vidika namenske porabe sredstev in na podlagi sklenjene pogodbe o stabilnem financiranju izvajanje prvega šestletnega obdobja za raziskovalne programe traja od 1. 1. 2022 do 31. 12. 2027.
Zato ni potrebno vseh sredstev, ki ste jih prejeli za leto 2023 porabiti do konca leta 2023, temveč lahko uveljavljate izjemo iz prvega odstavka 45. člena uredbe, ki določa, da je ob koncu poslovnih let v prvem šestletnem obdobju dovoljeno izkazati kratkoročno odložene prihodke v obsegu do 20% prejetih sredstev stabilnega financiranja.
Sredstva, ki jih prejmete za amortizacijo (financiranje po ekonomskih namenih pri stabilnem financiranju ne temelji na ceni FTE, temveč na vašem planu, načrtu) pri raziskovalnih programih so namenjena pokrivanju stroškov amortizacije, kot to določa tretja alineja drugega odstavka 9. člena uredbe »za amortizacijo raziskovalne opreme ob upoštevanju obsega, ki je neposredno potreben za izvajanje raziskovalnega programa«.
Hkrati pa drugi odstavek 7. člena uredbe določa: »Sredstva, ki jih prejemnik stabilnega financiranja nameni za pokritje stroškov amortizacije uporabljene raziskovalne opreme oziroma druge opreme, prejemnik stabilnega financiranja v nadaljnjem koraku nameni za nakup, s katerim nadomesti ali obnovi potrebno raziskovalno opremo oziroma drugo opremo. Iz sredstev, ki jih je prejemnik stabilnega financiranja prejel za pokritje stroškov amortizacije, mora najpozneje v petih letih od zaključka leta, v katerem je prejel sredstva, izvesti postopek nakupa nove raziskovalne opreme oziroma druge opreme«.
Napisano pomeni, da opremo kupite iz akumuliranih sredstev za amortizacijo in ne direktno iz prejetih sredstev za amortizacijo, prihodki, ki jih prejmete iz naslova amortizacije so namenjeni pokrivanju stroškov amortizacije, denar, ki ste ga za ta namen prejeli pa dejansko predstavlja vir iz katerega boste nadomestili obrabljeno opremo, ki ste jo uporabili pri izvajanju programa ali pa namenili za nakup druge opreme, ki jo potrebujete.
Pri obravnavi stroškov amortizacije je potrebno upoštevati določila Pravilnika o načinu in stopnjah odpisa neopredmetenih sredstev in opredmetenih sredstev (10. člen).
VPRAŠANJE: Prosila bi za informacijo, ali se lahko strošek APC plača iz prejetih sredstev za raziskovalni projekt (J,L,Z), ki ga financira ARIS – ali je to upravičeni strošek? V Uredbi o financiranju znanstvenoraziskovalne dejavnosti iz Proračuna Republike Slovenije je v 7. členu navedeno, da se sredstva stabilnega financiranja zagotavljajo tudi za financiranje stroškov objav v odprtem dostopu. V tej uredbi in tudi ne v splošnih aktih pa nisem našla dikcije, da se lahko za financiranje stroškov objav v odprtem dostopu namenijo tudi sredstva iz raziskovalnih projektov, zato vas prosim za ta odgovor.
ODGOVOR: Uredba o financiranju znanstvenoraziskovalne dejavnosti iz Proračuna Republike Slovenije (v nadaljevanju: uredba) pri raziskovalnih projektih res ne vsebuje posebne določbe o odprtem dostopu, vendar je desiminacija rezultatov projekta vedno bila in je upravičen strošek projekta. V 34. členu uredbe je navedeno, da so upravičeni neposredni stroški materiala in storitev v zvezi z raziskovalnim delom, t.j. stroški, ki so neposredno potrebni za izvedbo projekta.
V 13. točki Javnega razpisa za (so)financiranje raziskovalnih projektov za leto 2023 (enaka določila so v prejšnjih razpisih) je izrecno navedena dolžnost izvajalca projekta, da morajo biti vse recenzirane znanstvene objave objavljene v odprtem dostopu, to sledi tako iz 41. člena ZZrID, kot tudi iz 82. člena Splošnega akta o postopkih (so)financiranja in ocenjevanja ter spremljanju izvajanja znanstvenoraziskovalne dejavnosti zato je seveda strošek, ki ga ima RO s tem, neposredni - upravičen strošek projekta.
VPRAŠANJE: Ali je v primeru, da zaposli JRO nekoga kot asistenta in ga vpiše na doktorski študij, šolnina eligible cost? Pač ni MR, ampak študira.
ODGOVOR: Odgovor je da, način je pa glede na vir drugačen; za MR je urejeno direktno, ker je strošek usposabljanja MR (tretji odstavek 9. člena) za ostale pa:
za stabilno: v četrtem odstavku 8. člena:
(4) V okviru upravljavske in podporne dejavnosti se lahko financirajo tudi drugi stroški materiala in storitev, nastalih v zvezi z delovanjem prejemnikov stabilnega financiranja, ki niso neposredno vezani na izvajanje raziskovalnih programov, usposabljanje mladih raziskovalcev, infrastrukturne dejavnosti oziroma raziskovalnih projektov in niso vključeni v financiranje iz proračuna, kot so na primer stroški sejmov in promocije, zunanje evalvacije, izobraževanja, pisarniškega materiala in storitev, povezanih z administracijo, ter podobno.
za projekte: v tretjem odstavku 40. člena:
(3) Pri raziskovalnih projektih je dodatno dovoljena poraba do 15 % sredstev za stroške materiala in storitev ter sredstev za pokrivanje stroškov amortizacije raziskovalne opreme, za pokrivanje fiksnih stroškov in stroškov upravljanja zavoda, ki so potrebni za nemoteno izvajanje raziskovalnih projektov. V okviru prenosa sredstev iz tega odstavka je dovoljeno pokrivanje razlike stroškov šolnin doktorskega študija, ki niso pokriti iz drugih proračunskih virov, za člane raziskovalnih projektov, ki so (polno ali delno) zaposleni pri izvajalcu raziskovalnega projekta.
Se pravi pri MR je to direktni strošek, pri ostalih pa se pokriva iz posrednih stroškov, v primeru stabilnega financiranja direktno iz upravljavske in podporne dejavnosti (bivše ustanoviteljske), pri projektih pa iz prenosa sredstev za pokrivanje posrednih stroškov projekta.
VPRAŠANJE: Za izvedbo analiz v svojem doktoratu nujno potrebujem določeno programsko orodje. Licenca stane $110. Ker gre za trajno licenco, so mi iz računovodstva fakultete sporočili, da nimajo kam tega knjižit (trajna licenca je osnovno sredstvo, kar pa naj bi na stroške mladih raziskovalcev ne bilo mogoče knjižiti). Program ponuja samo trajne licence. Od vseh programskih orodij je to daleč najustreznejše, nakup drugega ni smiseln. Nimam možnosti plačila iz katerihkoli drugih sredstev, ker to niti ne bi bilo upravičeno, kajti program potrebujem za svoj doktorat. Kot pravi 12. člen Navodil o porabi sredstev za usposabljanje mladih raziskovalcev - januar 2010 - 2; "neposredni materialni in nematerialni stroški zajemajo stroške v zvezi z usposabljanjem in raziskovalnim delom" - torej so ti materialni stroški namenjeni točno takšni porabi, kot je nakup programa za izvedbo doktorske raziskave. Kako postopati v tem primeru? Nujno potrebujem ta software, sredstev imam dovolj na razpolago. Ali to resnično drži, da sredstev ni mogoče porabiti za nakup tega programa, čeprav vaš normativen akt indicira drugače?
ODGOVOR: Nakup trajne licence je nakup neopredmetenega sredstva in ne spada med neposredni material in stroške storitev, ker gre za investicijo. Vendar pa programsko orodje, ki ga potrebujete za svojo raziskavo lahko štejemo kot raziskovalno opremo in strošek amortizacije raziskovalne opreme je upravičen strošek usposabljanja mladega raziskovalca. To pomeni, da raziskovalna organizacija iz vira za nakup osnovnih sredstev (vir se oblikuje tudi iz poročanih sredstev za amortizacijo za raziskovalno dejavnost) kupi raziskovalno opremo in potem strošek amortizacije pokrije iz sredstev za izvajanje usposabljanja mladega raziskovalca.
VPRAŠANJE: Prosili bi vas za obrazložitev glede prenosa sredstev v raziskovalnih programih. Na nas se obračajo vodje programov z vlogami za prenose raziskovalnih ur, kot so bili doslej navajeni. Ali spremljanje in poročanje raziskovalnih ur v okviru stabilnega financiranja ni več potrebno? Ali smo prav razumeli, da se ne govori več o prenosu ur, temveč se prenašajo dejanska sredstva?
ODGOVOR: Pri stabilnem financiranju ni prenosa ur v naslednje leto. Raziskovalni programi (po starem) so imeli določeno koliko ur ima kateri od programov, sedaj ure niso določene temveč so določena sredstva, ki jih raziskovalna organizacija sama planira, seveda z upoštevanjem omejitev iz Uredbe o financiranju znanstvenoraziskovalne dejavnosti iz Proračuna Republike Slovenije (uredba). Prenos sredstev – oblikovanje kratkoročno odloženih prihodkov je dovoljeno z upoštevanjem omejitev iz uredbe (14. in 45. člen uredbe).
VPRAŠANJE: V 35. členu pogodbe o (so)financiranju znanstvenoraziskovalne dejavnosti, ki jo ARIS vsako leto sklepa z izvajalci raziskovalne dejavnosti je navedeno, da je izvajalec pred objavo rezultatov znanstvenoraziskovalnega dela na predmetu raziskovanja, ki so vezani na izum, dolžan zagotoviti varstvo intelektualne lastnine. Pri raziskovalnih projektih je navedeno varstvo dolžan zagotoviti nosilni izvajalec. Patentna zaščita intelektualne lastnine (izumov) traja dlje, kot se izvajajo raziskovalni projekti. Ali bi po končanju projekta (programa, če se ta zaključi) lahko za nadaljevanje zaščite tega izum koristili sredstva stabilnega financiranja?
ODGOVOR: Stroški zaščite intelektualne lastnine so upravičeni stroški raziskovalnega projekta, kjer je izum nastal. Stroški zaščite intelektualne lastnine so upravičeni stroški raziskovalnega programa, kjer je izum nastal. V kolikor se je izvajanje projekta oziroma programa že zaključilo so stroški za zagotovitev varstva intelektualne lastnine upravičeni stroški v okviru ISF-U (institucionalni steber – upravljavska in podporna dejavnost).
VPRAŠANJE: Zanima me ali je izplačilo upravičenega dodatka za povečan obseg dela upravičen strošek na projektnih in programih, ki jih financira ARIS?
ODGOVOR: Uredba o financiranju znanstvenoraziskovalne dejavnosti iz Proračuna Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 35/22, 144/22 in 79/23, v nadaljevanju: uredba) v 9. členu določa, da se v okviru raziskovalnih programov financirajo stroški dela za zaposlene raziskovalce ter tehnične in strokovne sodelavce, ki so vključeni v izvajanje raziskovalnih programov glede na obseg opravljenega dela na raziskovalnem programu. V 39. členu uredbe je določeno, da se pri stroških plač, prispevkih delodajalca in povračila stroškov v zvezi z delom upošteva obseg sodelovanja posameznega člana v okviru posameznega raziskovalnega projekta.
V prvi točki 7. člen uredbe je določeno, da morajo biti stroški dela določeni v skladu z delovnopravno zakonodajo in kolektivnimi pogodbami. To pomeni, da je pri izplačilu plač potrebno spoštovati predpise, ki urejajo področje plač. Pogoji za izplačilo delovne uspešnosti iz povečanega obsega dela so določeni v 22.d. členu Zakona o sistemu plač v javnem sektorju (ZSPJS). Navedeno pomeni, da je izplačilo uspešnosti iz povečanega obsega dela lahko upravičen strošek raziskovalnega programa oziroma projekta samo izjemoma, če je izpolnjen pogoj iz 22. d. člena ZSPJS (kadar RO razpolaga s sredstvi iz prihrankov sredstev za plače iz tega namena).
Hkrati opozarjamo na zahtevo iz razpisa za dodelitev raziskovalnih projektov (in podpisano izjavo RO), da bodo sodelujoči raziskovalci imeli proste kapacitete za delo na projektu, zato tudi vsebinsko težko utemeljite zakaj bi bil raziskovalec upravičen do povečanega obsega dela v breme projekta.
VPRAŠANJE: Zanima me ali je mogoče stroške električne energije prenesti na PSF, kadar neposredno ne merimo porabljene električne energije za izvajanje raziskovalne dejavnosti. Konkretno imam v mislih delilnik stroškov na podlagi nazivne moči uporabljene opreme (inventar, sredstva PSF) in efektivnega časa delovanja. To bi torej bila osnova za ključ delitev stroškov porabljene električne energije med PSF programi in projekti.
ODGOVOR: Skladno z drugo alinejo drugega odstavka 9. člena Uredbe o financiranju znanstvenoraziskovalne dejavnosti iz Proračuna Republike Slovenije (v nadaljevanju: uredba) se v okviru PSF-O financirajo stroški dela, stroški material in storitev ter amortizacije neposredno potrebnih za izvedbo raziskovalnih programov. In sicer:
- stroški dela za zaposlene raziskovalce ter strokovne in tehnične sodelavce, ki so vključeni v izvajanje raziskovalnih programov glede na obseg opravljenega dela na raziskovalnem programu;
- stroški materiala in storitev za izvedbo raziskovalnega programa in diseminacijo rezultatov, ki jih je mogoče na podlagi knjigovodske listine neposredno ali s pomočjo verodostojno postavljenih ključev za delitev stroškov pripisati posameznemu raziskovalnemu programu, pri čemer ti stroški ne smejo biti pokriti iz drugih virov;
- za amortizacijo raziskovalne opreme ob upoštevanju obsega, ki je neposredno potreben za izvajanje raziskovalnega programa.
Verodostojni ključi so tisti, ki so zapisani, preverljivi in odražajo dejansko porabo stroškov za posamezno raziskovalno aktivnost. Navedeno pomeni, da v kolikor RO postavi verodostojne ključe za delitev stroškov energije, ki jo je mogoče pripisati večjim kosom raziskovalne opreme (npr. za kose, ki so večji porabniki električne energije in se to opremo v celoti ali pretežno uporablja za izvedbo programa), lahko strošek energije na podlagi ključa pripišejo neposredno programu (RO poroča porabo, kot neposredni strošek materiala in storitev programa).
Tudi uporaba delilnika stroškov na podlagi nazivne moči uporabljene opreme (inventar, sredstva PSF) in efektivnega časa delovanja bi lahko bila osnova za postavitev verodostojnega ključa za delitev stroškov porabljene električne energije med PSF programi in projekti.
VPRAŠANJE: Prosimo za razlago 41. člen Uredbe (izplačilo avtorskih honorarjev). Ali pravilno razumemo, da če ima projekt cenovno kategorijo B, lahko izplačamo avtorske honorarje do ene tretjine vrednosti stroškov materiala in storitev cenovne kategorije C: 1/3 x 23.953,00 EUR= 7.984,33 EUR. Ali je ta znesek limit ne glede na to, koliko FTE-jev je vreden raziskovalni projekt? Hkrati vas lepo prosim za razlago 3. in 4. odstavka 41. člena Uredbe.
ODGOVOR:
• Prvi odstavek 41. člena Uredbe določa: » Iz stroškov materiala in storitev raziskovalnega projekta se za posamezno cenovno kategorijo lahko izplačajo avtorski honorarji do ene tretjine vrednosti stroškov materiala in storitev cenovne kategorije C, če ne obstajajo elementi delovnega razmerja.«
Pri izračunu limite za višino dovoljenih avtorskih honorarjev je potrebno upoštevati tudi število dodeljenih ur projekta. Izračun max zneska dovoljenih AH je naslednji:
- 1/3 vrednosti materialni stroškov C kategorije iz cenika FTE deljeno s 1.700 ur in pomoženo s številom dodeljenih ur projekta.
- Primer izračuna – projekt ima npr. dodeljenih 1.000 ur: 1/3 * 23.953,00 € /1700 ur * 1000 ur = 4.969,67 EUR.
• Tretji odstavke 41. člena Uredbe določa: »Raziskovalna organizacija lahko izplača posamezniku v tekočem letu iz sredstev proračuna, prejetih za izvajanje znanstvenoraziskovalne dejavnosti, do največ 40 % vrednosti plačnega dela ekvivalenta polne zaposlitve, ki je v skladu s to uredbo določen za financiranje raziskovalnih projektov.«
Navedeno predstavlja omejitev višine honorarja na posameznika in pomeni, da lahko posamezna fizična oseba letno iz enega ali več projektov oziroma stabilnega financiranja prejme skupaj max. 40% plačnega dela ekvivalenta polne zaposlitve za projekte. Plačni del po ceniku za FTE za leto 2024 znaša 40.596,00 € *40 %= 16.238,40 €. Skupna vrednost bruto honorarjev na posameznika ne sme v letu 2024 znašati več kot 16.238,40 €.
• Četrti odstavek 41. člena Uredbe določa: »Če raziskovalno delo, ki je predmet dela po avtorski pogodbi, nastane z materialnimi sredstvi raziskovalne organizacije, se stroški materialnih sredstev raziskovalne organizacije ne smejo vključiti v avtorski honorar.«
V primeru, da je s pogodbo dogovorjeno, da se prejemniku honorarja povrne tudi stroške za uporabo opreme, ki jo potrebuje, da opravi dogovorjeno delo, ta oprema ne sme biti last raziskovalne organizacije. Če za delo uporablja računalnik ali neko drugo raziskovalno opremo, ki je last RO ne sme stroške uporabe opreme ali stroška vzdrževanja te opreme zaračunati v obliki honorarja.
VPRAŠANJE: Ali lahko stroške materiala in storitev še naprej knjižimo na stroškovno mesto mladega raziskovalca, ki je letos zaključil. Prejeli smo informacijo, da je to možno in da stroški lahko nastajajo še eno leto.
ODGOVOR:
Skladno s tretjim odstavkom 9. člena se v okviru PSF-MR zagotavljajo sredstva za usposabljanje mladih raziskovalcev, če je mladi raziskovalec zaključi usposabljanje (se pravi, da je doktoriral) potem ne izpolnjuje več pogoja, da se ga obravnava kot MR in zato tudi stroški, ki nastajajo v zvezi z njegovim delom ne morejo več bremeniti MR. Kot raziskovalca ga lahko vključite v druge raziskovalne aktivnosti (raziskovalne programe, raziskovalne projekte – po postopku, ki je zato predviden – vključitev v raziskovalno skupino). Skladno z 19. členom Splošnega akta o stabilnem financiranju je MR v obdobju usposabljanja lahko financiran iz sredstev PSF-O največ v obsegu 4 FTE ne glede na trajanje obdobja financiranja.
VPRAŠANJE: Zaradi obveznosti partnerja na projektu do drugih projektov bi želeli preveriti, ali je mogoče določeno število raziskovanih ur prenesti iz leta 2025 v leto 2026? Razlog za to prošnjo je usklajevanje časovnih zmožnosti partnerja, da lahko učinkovito prispeva k uspešni izvedbi projekta.
ODGOVOR: Vlogo za prenos raziskovalnih ur z vključeno obrazloženo utemeljitvijo se lahko posreduje na naslov Javne agencije za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost RS (ARIS). Vloga je dostopna na strani ARIS-PRENOS-RAZ-UR-2024.docx. Skladno s Pravili o izvajanju spremljanja porabe sredstev in nadzora nad namensko porabo sredstev, ki jih ARIS dodeljuje iz proračuna RS, št. 060-41/2024-1 z dne 12. 11. 2024, vlogo obravnava Komisija za namensko porabo sredstev, ki jo imenuje direktor ARIS.
Predpogoj za vložitev vloge za prenos raziskovalnih ur je veljavna Pogodba o (so)financiranju znanstvenoraziskovalne dejavnosti. Število raziskovalnih ur, dodeljenih projektu, je opredeljeno v sklepu o izboru in predstavlja osnovo za (so)financiranje. Prenos raziskovalnih ur je relevanten pri pripravi poročil o izvajanju projekta, zlasti pri poročilu o opravljenem obsegu raziskovalnega dela (PRU) in finančnem načrtu.
V okviru porabe sredstev za izvajanje raziskovalnih projektov so v skladu z Uredbo o financiranju znanstvenoraziskovalne dejavnosti iz Proračuna Republike Slovenije (UL RS, št. 35/22, 144/22 in 79/23; v nadaljnjem besedilu: Uredba) dovoljena odstopanja, kot določa 40. člen navedene Uredbe. V okviru poročanja PRU je dovoljeno odstopanje 5% glede na realizirane/izplačane raziskovalne ure, medtem ko v okviru finančnega poročila v okviru odobrenih sredstev v strukturi raziskovalnega projekta, lahko poraba po posameznih stroškovnih elementih odstopa v breme oziroma korist enega ali več stroškovnih elementov, pri vsakem največ do 15 %. V letnem finančnem poročilu glede namenske porabe sredstev proračuna mora izvajalec priložiti finančni obračun s podano porabo sredstev za posamezni raziskovalni projekt.
4. Nadzor nad izvajanjem dejavnosti
5. Mednarodno sodelovanje
VPRAŠANJE: S katerimi državami ima ARIS že vzpostavljeno sodelovanje po principu vodilne agencije znotraj partnerstva Weave?
ODGOVOR: ARIS je ena izmed dvanajstih evropskih agencij, ki so v letu 2020 podpisale dogovor o MLA. Dogovor o MLA so poleg ARIS podpisale tudi: DFG (Nemčija), FNR (Luksemburg), FNRS (Belgija), FORMAS (Švedska), FWF (Avstrija), FWO (Belgija), GA ČR (Češka), HRZZ (Hrvaška), NCN (Poljska), RCN (Norveška) in SNSF (Švica). Neposredno sodelovanje je trenutno možno z naslednjimi sedmimi agencijami: Avstrija (FWF), Belgija / Flandrija (FWO), Češka (GA ČR), Hrvaška (HRZZ), Luksemburg (FNR), Poljska (NCN) in Švica (SNSF). Sodelovanje s štirimi agencijami DFG (Nemčija), FNRS (Belgija), FORMAS (Švedska) in RCN (Norveška) še ni vzpostavljeno.
VPRAŠANJE: Na spletni strani ARIS ne najdemo objave javnega razpisa v okviru sodelovanja z Weave tujimi partnerji.
ODGOVOR: ARIS od leta 2023 raziskovalne projekte Weave, kjer ARIS nastopa kot partnerska agencija, ne (so)financira na podlagi objavljenega javnega razpisa, ampak na svoji spletni strani objavi podrobnejše informacije za prijavitelje glede prijave za sklenitev neposredne pogodbe o izvajanju in (so)financiranju znanstvenoraziskovalne dejavnosti s strani ARIS. Informacije za prijavitelje so dostopne na strani: https://www.aris-rs.si/sl/medn/vodilna/predstavitev.asp
VPRAŠANJE: Kje na spletni strani lahko dostopamo do javnega razpisa, kjer ARIS deluje v vlogi vodilne agencije (partnerstvo Weave)?
ODGOVOR: Prijavitelj lahko prijavi raziskovalni projekt v sodelovanju s partnersko agencijo v okviru rednega letnega nacionalnega javnega razpisa ARIS za (so)financiranje raziskovalnih projektov. Predlagamo, da spremljate spletno stran: https://www.arrs.si/sl/progproj/rproj/ in https://www.arrs.si/sl/razpisi/.
VPRAŠANJE: Kaj pomeni, da je prag za (so)financiranja raziskovalnih projektov Weave 20%?
ODGOVOR: ARIS na podlagi Sporazuma o multilateralni shemi vodilne agencije v skladu s proračunskimi možnostmi (so)financira udeležbo prijaviteljev v raziskovalnih projektih Weave, ki so se na razpisu vodilne agencije uvrstile med 20 % najbolje ocenjenih raziskovalnih projektov v okviru
sheme izbora prijav pri vodilni agenciji (prag za (so)financiranje) in so jih vse sodelujoče partnerske agencije sprejele v (so)financiranje. Izjemoma je možno v skladu s Sporazumom o multilateralni shemi vodilne agencije financirati tudi projekte, ki so pozitivno ocenjeni, a ne dosegajo 20 % praga, če se s tem strinjajo vse vključene partnerske agencije.
VPRAŠANJE: Ali se v okviru Javnega razpisa za (so)financiranje znanstvenoraziskovalnega sodelovanja med Republiko Slovenijo in partnersko državo v letih 2025 – 2027 lahko prijavimo za sodelovanje z več državami – torej oddamo več prijav?
ODGOVOR: Da, lahko oddate več prijav za več držav v točki 2 javnega razpisa – od a do f; samo ne v okviru ene skupine držav. Za skandinavske in baltske države lahko oddate samo eno prijavo.
VPRAŠANJE: Imam vprašanje v zvezi z Javnim razpisom za (so)financiranje znanstvenoraziskovalnega sodelovanja med RS in partnersko državo v letih 2025 – 2027, in sicer v ročki 5.2. (Ostali pogoji). V drugem odstavku je navedeno, da mora biti med sodelujočimi raziskovalci v RS vključen vsaj en doktorski študent ali raziskovalec, pri katerem od njegovega zagovora prvega doktorata ni minilo več kot pet let. Ali to pomeni, da mora biti med sodelujočimi raziskovalci nujno mlad doktor znanosti (od zagovora je ob prijavi minilo 0 – 5 let) ali je to lahko doktorski študent, ki doktorske naloge še ni zagovarjal?
ODGOVOR: Med sodelujočimi raziskovalci v Republiki Sloveniji mora biti vključen vsaj en doktorski študent ali raziskovalec, pri katerem od njegovega zagovora prvega doktorata ni minilo več kot pet let (upošteva se leto zagovora doktorata; od leta 2020 naprej). Torej doktorski študent ali mlajši doktor.
VPRAŠANJE: Ali je za prijavo na Javni razpis za (so)financiranje znanstvenoraziskovalnega sodelovanja med Republiko Slovenijo in partnersko državo v letih 2025 – 2027 dovolj, da za doktorskega študenta pošljemo potrdilo o temi, ne pa potrdila o vpisu?
ODGOVOR: Ne, prijavitelj je dolžan priložiti potrdilo o veljavnem statusu doktorskega študenta (in potrdilo o temi ni dovolj).
VPRAŠANJE: Ali mora biti v primeru prijave na dvostranski razpis za aktivnosti bilateralnega sodelocanja vodja aktivnosti bilateralnega sodelovanja na RO prijaviteljci zaposlen 20 %?
ODGOVOR: Pogoj, da mora biti vodja aktivnosti bilateralnega sodelovanja na RO prijaviteljci zaposlen 20 %, velja samo za enostranske razpise. Za dvostranske razpise to ni pogoj.
VPRAŠANJE: Kakšna je razlika med izvajanjem razpisa kot enostranskega oz. dvostranskega v primeru Javnega razpisa za (so)financiranje znanstvenoraziskovalnega sodelovanja med Republiko Slovenijo in partnersko državo v letih 2025 – 2027?
ODGOVOR: Pri aktivnostih bilateralnega sodelovanja, ki se izvajajo kot dvostranski razpis, mora prijava aktivnosti bilateralnega sodelovanja izpolnjevati vstopne pogoje v obeh državah. Izpolnjevanje vstopnih pogojev za prejete prijave preverjata obe sodelujoči državi, vsaka za svojo stran. Pri enostranskem razpisu pa prijave sprejema samo ARIS. Tudi postopek ocenjevanja je malo drugačen.
VPRAŠANJE: Kako poteka poročanje za aktivnosti bilateralnega sodelovanja? Ali pišemo poročilo na zaključku projektnega obdobja, ali obstaja še kako vmesno poročilo?
ODGOVOR: Pri oddaji zahtevka za povračilo sredstev je obvezna priloga vsebinsko poročilo (v katerem na kratko opišete aktivnosti). V letu po zaključku vaše aktivnosti bilateralnega sodelovanja pa boste pozvani k oddaji zaključnega poročila preko portala Digital forms. Vmesnih poročil ni, saj ne gre za raziskovalne projekte, ampak aktivnosti bilateralnega sodelovanja.
VPRAŠANJE: Ali moramo kot prilogo k prijavnemu obrazcu za Javni razpis za (so)financiranje znanstvenoraziskovalnega sodelovanja med Republiko Slovenijo in partnersko državo v letih 2025 – 2027 dodati posebno soglasje vodje aktivnosti bilateralnega sodelovanja iz partnerske države, če gre za dvostranski razpis?
ODGOVOR: Ne, soglasje vodje aktivnosti aktivnosti bilateralnega sodelovanja je potrebno priložiti le v primeru, da se prijavljate na enostranski razpis.
VPRAŠANJE: Ali lahko v okviru Javnega razpisa za (so)financiranje znanstvenoraziskovalnega sodelovanja med Republiko Slovenijo in partnersko državo v letih 2025 – 2027 sodeluje doktorandka, ki še nima evidenčne šifre raziskovalca? Evidenčno številko v Izumu ji lahko uredimo, na ARIS pa ne, ker ni zaposlena.
ODGOVOR: Točka 5.2 javnega razpisa določa, da morajo biti vsi sodelujoči raziskovalci na aktivnosti bilateralnega sodelovanja vpisani v Evidenco RO oz. register zasebnih raziskovalcev. Izumova številka ni dovolj.
6. Digital Forms
VPRAŠANJE: Kakšna je na portalu Digital Forms (DF) razlika med uporabnikom, vodjo projekta in zakonitim zastopnikom raziskovalne organizacije?
ODGOVOR: Uporabnik je splošna vloga, ki jo potrebuje vsak, ki se lahko prijavi v DF. Kdor odpre obrazec je lastnik tega obrazca in ga lahko ureja in pravico urejanja tudi dodeli drugim uporabnikom (če nastavitve obrazca to dopuščajo). Vodja projekta je oseba, ki je na obrazcu navedena kot vodja in v tej vlogi tudi kot prvi podpiše obrazec. Uporabnik ima lahko dodatno vlogo zakonitega zastopnika. V tem primeru mu je omogočeno obrazec tudi kot zadnjemu podpisati in s tem je obrazec oddan. Uporabnik je torej lahko hkrati zakoniti zastopnik in vodja projekta in v tem primeru sam obakrat podpiše obrazec.
Vodja projekta« ni dodatna vloga, ki bi jo imel uporabnik dodeljeno na portalu DF. To je pravica, ki je vezana na posamezen obrazec. Na portalu DF so vsi raziskovalci navadni uporabniki, ki lahko izpolnjujejo in oddajajo prijave.
Vloga »zakonitega zastopnika« je dodatna vloga, ki omogoča razširjen nabor pravic. Pravica, ki jo ima vodja projekta na lastnem obrazcu, izhaja iz osnovne uporabniške pravice - gre za pravico urejanja lastne prijave. Omenjena pravica izhaja iz dejstva, da je uporabnik na obrazcu naveden kot vodja projekta.
7. Stabilno financiranje
VPRAŠANJE: Ali obstaja za mlade raziskovalce omejitev glede starosti?
ODGOVOR: Od uveljavitve Zakona o znanstvenoraziskovalni dejavnosti (ZZrID) in Splošnega akta o stabilnem
financiranju znanstvenoraziskovalne dejavnosti
starost ni omejena. Kandidat za mladega raziskovalca lahko vstopi v sistem financiranja usposabljanja mladih raziskovalcev najkasneje štiri leta po zaključku študijskega programa druge stopnje (upošteva se leto zaključka). Vpis na doktorski študij mora biti izveden preko spletnega portala eVŠ. Vsa določila v zvezi z mladimi raziskovalci mora vključevati akt prejemnika stabilnega financiranja.
VPRAŠANJE: 1. Ali je res, da ARIS na letnem nivoju zahteva, da je poslovanje znotraj vsakega programa v skupini večih programov v okviru PSF uravnoteženo in da torej ni niti presežkov niti primanjkljajev na vsakem od njih? Ali je pomembna le skupna bilanca PSF?
1.1. Če je zahtevano pozitivno poslovanje vsakega posameznega programa, kako se lahko porabijo presežki na posameznem programu? Samo za ta program ali se lahko poljubno prerazporejajo med programi, če je to v skladu z akti raziskovalne institucije?
2. Poraba presežkov na projektih ARIS: Ali je dovoljeno letne presežke na posameznem projektu ARIS uporabiti za nakup opreme, ki ni namenjena temu projektu? So kakšne druge vsebinske omejitve?
3. Pričakovani presežek odhodkov nad prihodki v določenem letu - pod kakšnimi pogoji je to dovoljeno (kot AČR)? Če ga moramo napovedati, koliko vnaprej in kaj mora napoved vsebovati?
ODGOVOR: Namenska poraba sredstev je urejena v Uredbi o financiranju znanstvenoraziskovalne dejavnosti iz Proračuna Republike Slovenije (Uradni list št. 35/22, 144/22 in 79/23, v nadaljevanju: uredba).
1. Dovoljena odstopanja pri stabilnem financiranju so urejena v 14. členu uredbe, ki v četrtem odstavku tega člena določa, da je ob koncu poslovnega leta v okviru šestletnega obdobja izvajanja stabilnega financiranja (kamor spadajo tudi raziskovalni programi - PSF) dovoljeno izkazati kratkoročno odložene prihodke v višini 20 % (za obdobje od 2022 – 2027 velja, prehodna določba, prvega odstavka 45. člena uredbe) na način, da se ohranita struktura in namen v okviru dovoljenih odstopanj. Skladno s petim odstavkom 14. člena uredbe se neporabljena sredstva lahko že med izvajanjem stabilnega financiranja razporedijo v presežek prihodkov nad odhodki.
Navedeno pomeni, da »skupna bilanca« stabilnega financiranja ne sme izkazovati večjega prenosa sredstev v naslednje leto, ki je večji od 20% prejetih sredstev. Prenos sredstev v presežek ni omejen, mora pa biti skladen s določili uredbe in računovodskimi evidencami.
1.1. Ne drži, da je zahtevano, da je poslovanje znotraj vsakega programa v skupini večjih programov v okviru PSF uravnoteženo in da torej ne sme biti niti presežkov niti primanjkljajev na vsakem od njih. Kot ugotavljate sami, je pomembna le skupna bilanca PSF. Prerazporejanje sredstev med posameznimi programi mora biti v skladu z akti raziskovalne organizacije. Namen stabilnega financiranja je stabilno delovanje raziskovalne sfere, torej predvsem stabilno delovanje programov in zajema mladih raziskovalcev v raziskovalni sistem.
Iz Akta prejemnika stabilnega financiranja, ki ga je sprejel organ upravljanja prejemnik stabilnega financiranja je jasno razviden način upravljanja vaše RO glede dodeljevanja sredstev posamičnim programom. Zakon o znanstvenoraziskovalni in inovacijski dejavnosti v 29. členu opredeljuje vsebine omenjenega Akta, med drugim z namenom zagotavljanja stabilnega delovanja tudi določila o postopkih vrednotenja obstoječih raziskovalnih programov ter kreiranja, ukinjanja in preoblikovanja raziskovalnih programov, določila o zagotovitvi financiranja neprekinjenosti dela med posameznimi projekti.
2. Če je presežek nastal iz stabilnega financiranja ga je skladno s petim odstavkom 14. člena uredbe dovoljeno porabiti za izvajanje znanstvenoraziskovalne dejavnosti, za nakup raziskovalne opreme oziroma investicije v osnovna sredstva. Če je presežek nastal iz raziskovalnih projektov ga je skladno s šestim odstavkom 40. člena uredbe dovoljeno porabiti za nakup raziskovalne opreme oziroma investicije v osnovna sredstva. Skladno s šestim odstavkom 14. člena oz. sedmim odstavkom 40. člena mora biti poraba presežka realizirana najpozneje v petih letih od datuma zaključka leta, na katero se ugotovljeni presežek nanaša. O razporeditvi presežka mora odločiti organ upravljanja RO.
Oprema, ki je kupljena iz presežka, mora biti vsebinsko skladna z raziskovalnimi aktivnostmi RO in projektov, na katerih je presežek nastal. Nasprotno pa zahteve, da se oprema, ki je kupljena iz presežka, ki je nastal na določenem raziskovalnem projektu uporablja samo za izvajanje tega projekta, ni - opremo lahko uporabljajo tudi sodelavci na drugih projektih ali programih s posameznega področja. Sredstva, ki so nastala iz naslova prihrankov posamičnega projekta z namenom nakupa večje raziskovalne opreme, kot to določa uredba, se v okviru namenske porabi za nakup opreme na tem projektu oziroma področju.
3. Višji stroški posamezne aktivnosti so dovoljeni izjemoma in na podlagi soglasja financerja in sklenitvi aneksa k pogodbi o financiranju. Vsebina in oblika vloge ni predpisana, vloga za odobritev pokrivanja višjih stroškov od prejetih sredstev za izvedbo določene raziskovalne aktivnosti mora biti vsebinsko utemeljena s prikazom stroškov, ki so višji od načrtovanih in vsebinsko utemeljene, zakaj je nujno, da strošek nastane predno so zanj zagotovljena sredstva (npr: pogoj za izvedbo aktivnosti) in zakaj se določene dejavnosti (stroška) ne more časovno zamakniti v naslednje pogodbeno leto, ko pa bo sredstev za ta namen dovolj. RO lahko za pokrivanje tovrstnih presežnih stroškov zagotovi tudi lastna sredstva če z njimi razpolaga.
8. Inovacije
VPRAŠANJE: Kakšen je postopek ocenjevanja vlog na področju inovacijske dejavnosti?
ODGOVOR: Postopek ocenjevanja izhaja iz Pravil o protokolu izvedbe postopkov za (so)financiranje inovacijske dejavnosti, ki predstavlja interni splošni akt ARIS in je skladen z Zakonom o podpornem okolju za podjetništvu (ZPOP-1). Postopek ocenjevanja izvaja komisija za dodelitev sredstev na način, kot izhaja iz slikovnega prikaza postopka (priloga).
9. Pravne podlage
VPRAŠANJE: Kakšen je postopek spreminjanja splošnih aktov ARIS, npr. Splošnega akta o postopkih (so)financiranja in ocenjevanja ter spremljanju izvajanja znanstvenoraziskovalne dejavnosti?
ODGOVOR: Pojasnilo o postopku sprejetja ter postopkih sprememb in dopolnitev splošnega akta Javne agencije za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije
Postopek sprejetja splošnega akta Javne agencije za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: splošni akt ARIS), ki je splošni akti za izvrševanje javnih pooblastil, urejajo:
• Zakon o znanstvenoraziskovalni in inovacijski dejavnosti (Uradni list RS, št. 186/21 in 40/23; v nadaljnjem besedilu: ZZrID),
• Sklep o ustanovitvi Javne agencije za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 48/23; v nadaljnjem besedilu: sklep o ustanovitvi ARIS) in
• Statut Javne agencije za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije (št. 007-9/2023-1 z dne 26. 7. 2023, št. 007-9/2023-5 z dne 4. 4. 2024 in št. 007-9/2023-8 z dne 17. 7. 2024; v nadaljnjem besedilu: status ARIS).
Znanstveni svet ARIS je najvišje strokovno telo ARIS na področju znanstvenoraziskovalne dejavnosti, ki skladno s 1. odstavkom 29. člena sklepa o ustanovitvi ARIS ter 34. člena statuta ARIS sprejema strokovna izhodišča za pripravo splošnih aktov ARIS za izvrševanje javnih pooblastil, tudi splošnega akta ARIS.
V fazi priprave besedila predloga splošnega akta ARIS skuša ARIS preko delovnih skupin in javne razprave uskladiti besedilo z mnenjem zainteresirane javnosti.
ZZrID v 1. odstavku 50. člena in statut ARIS v 29. členu predpisujeta, da je naloga direktorja ARIS, da upravnemu odboru ARIS predlaga v sprejetje splošne akte za izvrševanje javnih pooblastil. Poleg tega ZZrID v 1. odstavku 48. člena ter statut ARIS v 17. členu določata tudi, da je ena izmed nalog in pristojnosti upravnega odbora ARIS sprejemanje splošnih aktov za izvrševanje javnih pooblastil.
Skladno s 5. členom ZZrID je splošni akt ARIS možno izdati šele po predhodnem soglasju ministra, pristojnega za znanost.
ZZrID v 5. členu predpisuje objavo splošnega akta ARIS v Uradnem listu Republike Slovenije, statut ARIS pa v 58. členu določa, da splošni akt ARIS začne veljati z dnem objave, če ni v njem določen drugačen rok.
Spremembe in dopolnitve splošnega akta ARIS se skladno s 57. členom statuta ARIS spreminjajo in dopolnjujejo po enakem postopku, ko je s statutom ARIS določen za njihov sprejem.
Pojasnilo pripravljeno dne 21. 10. 2024.
Vprašanja, za katera menite, da bi zanimala tudi koga drugega
od kolegov raziskovalcev in/ali inovatorjev, lepo prosimo, posredujte na naslov
vprasanja.odgovori@aris-rs.si .
Vprašanja bomo pregledali in se potrudili čimprej posredovati ustrezne odgovore.