Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije | 
               
              
              
                
                
                
                  
                    
                    Družbeno odgovorno financiranje znanosti – pogled osrednjega financerja znanosti v Sloveniji: pregled realiziranih sprememb in nadaljnji koraki | 
                   
                 
                
                 | 
                  | 
               
              
             
            
            
            
            
	V Zborniku 
	za družbeno odgovornost, ki ga je nedavno izdala Založba FDV v 
	sodelovanju z Gibanjem za družbeno 
	odgovornost, je raziskovalna dejavnost umeščena v poglavje o 
	odgovornosti do prihodnjih rodov. Preambula posebej opredeljuje »odgovornost 
	korporacij ter nosilcev kapitala in politične oblasti (državnih organov in 
	političnih strank)«. Prispevek v zborniku se posebej dotakne tudi
	Javne agencija za raziskovalno dejavnost 
	Republike Slovenije, ki opravlja z zakonom določene naloge v javnem 
	interesu z namenom, da zagotovi trajno, strokovno in neodvisno odločanje o 
	izbiri programov in projektov, ki se financirajo iz državnega proračuna. V 
	navezavi na družbeno odgovornost kot osrednjo temo zbornika se navedena 
	normativno opredeljena vloga agencije dopolnjuje s širšim poslanstvom 
	agencije. To je nesporno pogojeno s kakovostjo oziroma odličnostjo 
	raziskovalne dejavnosti v Republiki Sloveniji, ki jo agencija s sredstvi 
	državnega proračuna podpira.  
 
Razprave o znanosti se naj ne končajo le pri denarju 
Prav v danem, širšem kontekstu družbene odgovornosti znanosti se nehote 
poraja premislek: če je še razumljivo, da se vse razprave o znanosti pričnejo 
pri denarju, je manj razumljivo, da se pogosto le pri tem tudi končajo. 
Najpogosteje umanjkata uvid v ne dovolj izkoriščene izvedbene in organizacijske 
potenciale -  tudi z refleksijo na še dve leti veljavno in soglasno sprejeto 
resolucijo Državnega 
zbora o raziskovalni in inovacijski strategiji Slovenije (RISS). Seveda je v 
letih od njenega sprejetja proračunska realnost zavila krepko stran od 
zahtevanih sredstev za izvedbo strategije, kar pa ne bi smelo pomeniti zamrtja 
vsebinske razprave o opredeljenih ciljih in ukrepih strategije. In ne nazadnje, 
morda prav morebitni obeti o povečanju vlaganj v znanost vsebinskim ciljem RISS 
dajejo še dodatno aktualnost. Prispevek
akademika Vita Turka v zborniku 
razprav Za družbeno odgovornost je lahko pomemben prispevek k pomenu 
znanosti pri družbeno odgovornem ravnanju politike, podpornih dejavnosti ter 
nenazadnje izvajalcev raziskovalne dejavnosti. Med vsemi prispevki v zborniku 
edino prispevek dr. Turka posamične tematike družbene odgovornosti ne naslavlja 
s splošnim naslovom, temveč z neomajno zapisano ugotovitvijo avtorja, da je 
“Slovenija uspešno zapravila znanstvene in razvojne priložnosti ter pristala na 
dnu EU”, ki pa ji avtor v nadaljevanju naslova za vezajem daje upanje z navedbo 
“kako naprej”. 
Akademik Turk prvi polovici prispevka povzema kazalnike vlaganj in 
učinkovitosti v raziskave in razvoj, pri čemer se naslanja na kredibilne vire, 
med njimi tudi na Javno agencijo za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije 
(v nadaljevanju ARRS). Opozarjanje na odhod visoko usposobljenih kadrov ne zgolj 
zaradi osebno-kariernih ciljev, temveč ekonomskih razlogov in pogojev za 
znanstveno-raziskovalno delovanje, je umestno. Tudi dejstvo, da bi s povišanimi 
sredstvi za znanost, spodbudnejšo in geografskemu prostoru primerno plačno 
politiko lahko zmanjšali (trajni) odhod in omogočili prihod tujih strokovnjakov 
iz primerljivih ali celo najvišje razvitih držav, drži. Dragoceni so tudi 
podatki o razmerju med številom prijavljenih in sprejetih projektov pri 
evropskih okvirnih raziskovalnih programih, kar nedvomno priča tudi o nujnosti 
vsebinsko koherentnega in premišljenega pristopa raziskovalnih organizacij k 
prijavljanju projektov. 
 
Ocenjevanje raziskovalne dejavnosti včeraj in danes 
Akademik Turk posveča obsežnejše poglavje javni agenciji, ki skrbi za 
financiranje, ocenjevanje in nadzor raziskovalne dejavnosti v Republiki 
Sloveniji, to je ARRS. V skoraj petnajstih letih delovanja je ARRS prevzela 
dejavnosti, ki jih je pred tem izvajalo ministrstvo, pristojno za znanost. Ob 
tem priporočamo ogled spletnih strani agencije v tistem delu, kjer so
zajeti dokumenti o 
financiranju znanosti v Republiki Sloveniji od leta 1954. Ustanovitev 
agencije je bila za Slovenijo pomemben korak, s katerim je ločila izvajanje 
postopkov za ocenjevanje in financiranje od izvršne oblasti oziroma ravni 
oblikovanja politik, ki se lahko osredotoča na vlogo oblikovanja strategij, 
usmeritev in zagotavljanja primernega deleža sredstev v državnem proračunu. 
V nadaljevanju se bomo dotaknili nekaterih trditev v zvezi z agencijo, za 
katere sodimo, da se nanašajo na sedanji čas. Ob tem navajamo, da je akademik 
Turk bil predsednik Znanstvenega sveta, najvišjega strokovnega organa agencije, 
v obdobju od leta
2010 do 
leta 2015. 
 
Postopki ocenjevanja 
Slovenski evalvacijski oziroma ocenjevalni sistem ni “unikaten v svetu”, kot 
trdi avtor. O tem priča tudi lani objavljeno tehnično poročilo JRC (raziskovalni 
center Evropske unije) v izvirniku z naslovom “Analysis 
of Public Research Funding (PREF)”, v prevodu Analiza javnega financiranja 
znanosti, Emanuela Reale, številka poročila: 154321. Poročilo metodološko 
podkrepljeno opiše razlike in sorodnosti pri financiranju raziskovalne 
dejavnosti, pri čemer večina sorodnih agencij ali fundacij financira zgolj ali 
večinoma konkurenčni projektni način, ob tem pa (relativno) stabilno 
financiranje poteka na pogodbeni ravni in preko merjenja učinkov. Dodeljevanje 
recenzentov posameznim projektnim prijavam ne poteka “z odločitvijo osebja 
ARRS”, kot navaja akademik Turk,  temveč občasna strokovna telesa (v 
nadaljevanju: OST, ki bi jih lahko imenovali tudi stalni operativni del panela) 
iz seznama, ki so ga predlagali članice in člani Znanstvenoraziskovalnih svetov 
za posamezne vede. Odzivnost recenzentov je poseben problem, s katerim se 
soočajo prav vse agencije in znanstvene revije na svetu. Primerov a priori 
zavrnitev recenziranja za ARRS je izjemno malo, razlogi za nedosegljivost 
nekaterih naslovljenih recenzentov so predvsem v njihovih drugih obveznostih.
 
V poglavju posebej izstopa citirano pismo raziskovalca, ki je, kot navaja 
avtor, sodeloval pri ocenjevanju raziskovalnih programov leta 2008. Postopki 
agencije so v vmesnem času doživeli več velikih sprememb, zato se sprašujemo o 
relevantnosti izpostavitve mnenja enega izmed ocenjevalca pri eni izmed ved 
oziroma področij iz leta 2008 v letu 2018 brez natančne navedbe sprememb, ki so 
se v vmesnem času zgodile. Te so bile obsežne in uspešno realizirane. V 
evalvaciji raziskovalnih projektov izstopa  približevanje modelu ERC in Obzorje 
2020, postopni prehod na eno-fazni razpis (realizacija poteka prav sedaj, ob 
potekajočem razpisu za raziskovalne projekte 2019) in izjemno pomembna uvedba 
usklajene ocene recenzentov. Slednja ne le odpravlja doslejšnje primere večjih 
razhajanj med mnenji recenzentov, temveč recenzente skozi komunikacijo in 
medsebojno soočenje mnenj vodi v podrobnejšo preučitev projektne ideje in 
sklenitev konsenza o končni oceni. Zgoraj omenjenemu postopku dodeljevanja 
recenzentov v OST je bilo dodano načelo dveh parov oči (zgolj z administrativno 
asistenco osebja agencije), kar vnaša dodatno komponento usklajevanja v smeri 
zagotavljanja kakovostnega ocenjevanja prijav za raziskovalne projekte. Za 
dodatno izboljšanje postopkov ocenjevanja mora agencija čim prej vpeljati 
uredniško vlogo pri prevzemanju usklajenih ali posamičnih poročil. Tega se 
zavedamo, izvedba je nujno povezana s povečanjem kadrovskega obsega agencije.
 
  
Upoštevanje pripomb 
Široko zasnovana
usmerjevalna skupina ARRSS je leta 2015 na podlagi takrat zbranih pripomb 
pripravila ciljna področja in usmeritve, ki so bile večinoma uresničene v 
sledečih spremembah pravilnikov. V pripravi je sklic druge usmerjevalne skupine 
agencije, ki bo zajela predloge in pripombe iz obdobja od 2015 in prevetrila 
neizvedena priporočila iz obdobja dela prve usmerjevalne skupine. Kot splošna 
prioriteta ostaja nadaljnji odmik od kvantitativnega točkovnega vrednotenja. 
Pogosti so predlogi za večje vključevanje domačih strokovnjakov v ocenjevalne 
postopke, kar je izjemno zahtevno zaradi navzkrižja interesov, ki je zelo jasno 
opredeljeno v
pravilih delovanja. Prav tako se kot pogost alternativni model izvedbe 
ocenjevalnega postopka navaja prav model, ki je bil pilotno preizkušen v 
evalvaciji leta 2008, ki jo navaja akademik Turk, in je bila po tem letu 
nadomeščena s sistemom mednarodnih oddaljenih ocenjevalcev v kombinaciji s 
panelom. Bolj ali manj neposreden prenos dobrih praks tujih agencij, s katerimi 
imamo redne stike v okviru evropskega združenja agencij
Science Europe v veliki meri 
otežuje tudi primerjalno relativno majhna raziskovalna skupnost, znotraj katere 
je težko ali na posameznih področjih celo nemogoče zagotoviti neodvisno presojo. 
  
Racionalizacija delovanja agencije 
ARRS glede stroškov delovanja ne presega povprečja v primerjavi z drugimi 
evropskimi agencijami, prej obratno. Pri vrednotenju stroškov delovanja ni 
primerno uporabiti zgolj merila število zaposlenih na obseg sredstevv, 
temveč je potrebno upoštevati število in kompleksnost mehanizmov, razpisov in 
drugih dejavnosti, ki jih agencija izvaja. Razpisi, pri katerih se na podlagi 
rezultatov dodelijo relativno majhna sredstva (na primer mobilnostna 
bilaterala), so namreč po tem kriteriju izjemno “potratni”, kar pa nikakor ne 
pomeni, da so za raziskovalke in raziskovalce odveč. Na agenciji je trenutno na 
voljo 49 delovnih mest, ki so vsa zasedena (za eno delovno mesto poteka razpis). 
S kriterijem kakovostnega izvajanja del kadrovska analiza pokaže nujno potrebo 
po vsaj desetih delovnih mestih, od katerih je šest predvidenih za visoko 
kvalificirane horizontalne skrbnike za posamezne znanstvene vede, ki naj bi 
imeli ne zgolj najvišjo akademsko izobrazbo, temveč tudi nekaj let akademskih 
izkušenj. Računalniško-informacijska podpora na agenciji omogoča, da je bilo 
število klasičnih administrativnih delovnih mest zmanjšano na minimum. Agencija 
ne glede na svojo avtonomnost pri izvajanju postopkov sodi v Zbirni kadrovski 
načrt (ZKN) oseb javnega prava po 22. členu Zakona o javnih uslužbencih, ki v 
zadnji različici kot priloga
Sklepa Vlade RS za zunanje organizacije za leti 2018 in 2019 določa 634 
delovnih mest, od tega za agencijo, ki pokriva področje znanosti, zgolj 49; ob 
vsej širini portfelja pristojnega ministrstva nedvomno gre za povedno 
ilustracijo: le slabih 8 % delovnih mest je namenjenih agenciji, ki skrbi za 
sofinanciranje znanosti). 
  
Zaključek k zaključku 
V zaključku se akademiku Vitu Turku lahko zahvalimo za iztočnice in soglašamo 
s pomembno vlogo Znanstvenega sveta agencije tudi v mandatu 2010 - 2015 ter v 
mandatu 2015 - 2020 pri večjih premikih v delovanju agencije. Nenazadnje so na 
podlagi zbranih priporočil in tudi  kritik iz preteklih let ter delovanja 
usmerjevalne skupine  - tudi s pomembno podporo Upravnega odbora agencije - 
nastale spremembe ocenjevalnih postopkov, bile odpravljene nekatere 
administrativne ovire in izvedene pomembne metodološke spremembe.  
Od leta 2014 smo na agenciji – ob vrsti sprememb na drugih področjih – uspeli 
realizirati pomembne izboljšave kakovosti ocenjevalnega postopka za izbiro javno 
financiranih raziskav v obliki raziskovalnih projektov. Res je, vse to je bilo 
izvedeno v mejah možnega, saj, simbolično, servisiramo letalo med letom. 
Zagotovitev financiranja raziskovalne dejavnosti v celotni Sloveniji na redni 
mesečni ravni, istočasno izboljševanje procesov in sledenje aktualnim 
dogajanjem, na primer na področju odprtega dostopa, je za kolektiv, ki je po 
obsegu na ravni administracije večjega raziskovalnega inštituta, zahtevna in 
odgovorna naloga. V zaključku se vrnemo na raven širšega konteksta družbene 
odgovornosti; gre za družbeno odgovoren odnos do znanosti in hkrati družbeno 
odgovornost znanosti kot družbene dejavnosti. Za polno uresničevanje obeh 
navedenih dimenzij družbene odgovornosti je potrebno usmerjeno in skupno 
ravnanje politike, podpornih dejavnosti, med njimi tudi agencije in njenih 
organov ter nenazadnje izvajalcev raziskovalne dejavnosti. Razprave, osrediščene 
v sedanjosti in takšne, ki, upoštevajoč dosedanje spremembe v sistemu, zmorejo 
objektivno prispevati h gradnji vzdržnega in v odličnost usmerjenega sistema 
podpore in izvajanja znanstvene dejavnosti v Sloveniji, so dobrodošle 
in bodo v mandatu usmerjevalne skupine, ki na agenciji z decembrom 2018 pričenja 
z delom, služile kot conditio sine qua non za skupen in trajnosten 
model slovenske znanosti. 
  
Prof. dr. József Györkös, 
direktor Javne agencije za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije 
  
            
            
             |