Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije | 
               
              
              
                
                
                
                  
                    
                    Odziv ARRS - RTV SLO, 3. program, oddaja Odkrito, 2. 11. 2018 | 
                   
                 
                
                 | 
                  | 
               
              
             
            
            
            
            
    
	 
V oddaji
Odkrito o razmerah v znanosti na tretjem programu RTV Slovenija 2. 11. 2018 
je bila izrečena vrsta kritik Javne agencije za raziskovalno dejavnost RS 
(ARRS), podkrepljena s podatki, ki niso točni, nekateri med njimi so bili tudi 
izrazito zavajajoči. 
Dovolimo si pričakovati, da bi ob pripravi oddaje ekipa RTV Slovenija skušala 
pridobiti oziroma preveriti podatke na spletni strani ARRS, kjer so javno 
dostopni in dosledno ažurirani (Mesečni 
pregled financiranja – Bela knjiga; Pregledi 
in analize; Novice, primeri –
o uvedenih 
sistemskih spremembah, 
podatki ob zaključku zadnjega razpisa za raziskovalne 
projekte). 
Izražamo zaskrbljenost, da pripravljavci oddaje vsaj v času priprave izhodišč 
niso stopili v stik z ARRS, saj bi agencija lahko posredovala podatke ali 
usmerila k prej omenjenim podatkom, ki so javno dostopni. 
  
V nadaljevanju strnjeno podajamo odziv na izpostavljene kritike: 
	- Izpostavljena vprašanja glede t. i. institucionalnega ali stabilnega 
	financiranja, kot navedeno v obliki raziskovalnih programov, očitki in 
	odgovori
 
 
	
		- Očitki, da raziskovalni programi niso institucionalno financiranje, 
		da so »programske skupine stare 30 let« ter da je »programsko 
		financiranje […] v rokah posameznikov in instituciji onemogoča 
		oblikovati znanstveno in kadrovsko politiko«
 
	 
	Strinjamo se z navedbo, da urejeno institucionalno financiranje v Republiki 
Sloveniji kljub zahtevi Resolucije o nacionalni strategiji raziskovalne in 
razvojne dejavnosti do leta 2020 (RISS) ne obstaja. Gre za materijo, ki je del 
sprememb in dopolnitev obstoječega Zakona o raziskovalni in razvojni dejavnosti 
(v nadaljevanju: ZRRD), ki še niso zaključene. 
	Raziskovalni programi so bili vzpostavljeni leta 1999 (torej pred 19 leti). Gre 
za stabilnejšo obliko financiranja v primerjavi z, na primer, raziskovalnimi 
projekti.  
	Kot stabilnejšo obliko raziskovalne programe opredeljujejo naslednja dejstva: 
	
		- Skladno z obsežnimi spremembami pravilnika, ki so bile leta 2016 sprejete na 
podlagi procesa, začetega z delom Usmerjevalne skupine v letu 2015, so vsi 
raziskovalni programi prešli na 6-letno trajanje (v primerjavi s projekti, ki 
trajajo do 3 leta).
 
  
		- Odločitev o preoblikovanju obstoječega raziskovalnega programa, njegovi 
ukinitvi ali predlogu novega raziskovalnega programa, je v pristojnosti in 
avtonomni presoji raziskovalne organizacije, kjer se raziskovalni program 
izvaja. 
 
	 
	Skladno s tem ni mogoče pristati na trditev, da je programsko financiranje »v 
rokah posameznikov in instituciji ter onemogoča oblikovati znanstveno in kadrovsko 
politiko«, saj morajo biti vse spremembe raziskovalnih programov izvedene v 
soglasju vodstva raziskovalne organizacije in vodje raziskovalnega programa. 
   
	
		- Očitek, da so vodje raziskovalnih programov in mentorji mladim raziskovalcem 
stari »77« oziroma »76 let«:
 
	 
	Gostja oddaje, ki je izpostavila starost vodij programskih skupin in mentorjev 
mladih raziskovalcev, je na ARRS preko medijev ali neposredno v preteklih letih 
večkrat naslovila vprašanja v povezavi z zastopanostjo žensk v znanosti.  
	Skladno s tem je nenavadna njena naslovitev starosti, saj sta tako spol kot 
starost osebni okoliščini. Prvi člen Zakona o varstvu pred diskriminacijo 
(ZVarD) v prvem odstavku pravi: »Ta zakon določa varstvo vsakega 
posameznika in posameznice [… ]pred diskriminacijo ne glede na spol, narodnost, 
raso ali etnično poreklo, jezik, vero ali prepričanje, invalidnost, starost, 
spolno usmerjenost, spolno identiteto in spolni izraz, družbeni položaj, 
premoženjsko stanje, izobrazbo ali katero koli drugo osebno okoliščino […]«.
	 
	V tej povezavi želimo jasno ponovno izpostaviti, da ARRS dosledno spoštuje 
zakonodajo in načela, ki se nanašajo na varstvo pred diskriminacijo, ki zajema 
vse zgoraj navedene osebne okoliščine. 
 
	- Izpostavljena vprašanja glede procesa izbora raziskovalnih projektov, očitki 
in
odgovori 
 
 
	
		- Eno ali dvofaznost javnega razpisa za raziskovalne projekte:
 
	 
	Drži, da je Usmerjevalna skupina v letu 2015 sprejela poročilo s predlogi 
sistemskih sprememb, med njimi izvedbo javnega razpisa za raziskovalne projekte 
v eni fazi. Kot smo ob objavi poročila skupine zapisali na 
	spletni strani: »Za 
ARRS zaključno poročilo pomeni začetek vrste izvedbenih aktivnosti, pri katerih 
bo potrebno preveriti ustreznost in izvedljivost rešitev iz vsebinskega in 
pravnega vidika.« K navedenemu smo pristopili nemudoma – koraki so trije:  
	
		- korak – izveden: Do razpisa v letu 2017 je ARRS vzpostavila informacijski 
sistem (eOcenjevanje), ki recenzentom omogoča usklajeno oceno. To je bil nujni 
predpogoj za prehod na izvedbo razpisa za raziskovalne projekte v eni fazi.
 
  
		- korak – poteka: V letu 2018, v potekajočem razpisu ARRS na podlagi 90. člena 
pravilnika odloči, da bo razpis izveden v eni fazi. Ta člen je bil dodan prav na 
podlagi predloga Usmerjevalne skupine.
 
  
		- korak – načrtovan: Na podlagi izkušenj izvedbe v 2018 je v letu 2019 
predvidena sprememba pravilnika, v kateri se opredeli eno-fazni postopek.
 
	 
	S prehodom na eno fazo kategorije prijaviteljev raziskovalnih projektov, ki se 
uvrstijo neposredno v drugo fazo (na podlagi zavestne odločitve o omejevanju 
števila prijav v okviru programske skupine) ni več. Skladno s tem je očitek 
zastarel in nerelavanten. 
  
	
		- Stopnja uspešnosti na razpisu za raziskovalne projekte  je "2 
		do 3 odstotke"
 
	 
	Stopnja uspešnosti na razpisu za raziskovalne projekte je nizka, nikakor pa ni 2 
– 3 %. Dejstvo je, da je neločljivo pogojena z razpoložljivimi sredstvi. 
Ilustriramo: na zadnjem zaključenem razpisu za raziskovalne projekte je dodatne 
3 milijone evrov dvignilo stopnjo uspešnosti iz dosedanjih povprečno 18 % na 22 
% (končna vrednost razpisa je bila 15,2 milijona evrov).  
	Če bi uspeli sredstva za razpis za raziskovalne projekte vrniti na raven iz leta 
2010 (razpis za leto 2011), ko je bilo razpisanih 22,3 milijona evrov, bi bila 
(ocenjujemo glede na podatke o številu prijav in višini zaprošenih sredstev 
zadnjega zaključenega razpisa) uspešna vsaka tretja prijava, kar bi pomenilo, da 
bi bile izbrane praktično vse visoko ocenjene projektne prijave.  
   
	
		- Glede izpostavljenega primera raziskovalca IJS, ki je »z odličnim znanstvenim 
dosežkom, s samim projektom […] izpadel že iz prve faze financiranja«, ponovno 
strnjeno navajamo dejstva: 
 
	 
	
		- Raziskovalec je vodja programske skupine, ki je financirana od leta 2004 in 
letno prejme 462.000 evrov.
 
  
		- Raziskovalec je v razdelku afiliacije pri znanstveni reviji, kjer je objavil 
rezultate študije modrasovega strupa, navedel, da je objava rezultat financiranja 
preko ARRS in zgoraj navedenega raziskovalnega programa.
 
	 
	Skladno z navedenim ni mogoče trditi, da raziskava ni bila deležna podpore s 
strani javnih sredstev. 
  
	
		- Vnovični očitki glede prijave ARRS na shemo MSCA Cofund
 
	 
	ARRS se je na razpis Evropske komisije prijavila, vendar žal s prijavo ni 
uspela, pri čemer tudi med prijavitelji iz Slovenije ni bila edina. Po 
razpoložljivih podatkih je bilo doslej (v vseh preteklih razpisih Evropske 
komisije, za katere so dosegljivi javni podatki v sistemu 
	Cordis) uspešnih le 6 
agencij za raziskovalno dejavnost od skupno 110 izbranih projektov. Stopnja 
uspešnosti agencij za raziskovalno dejavnost je torej 5,4 %. 
   
	
		- Promocija znanosti – očitek, da delo raziskovalcev ni ovrednoteno ter da izpostavljeni primer 
		(portal Kvarkadabra) od ARRS ne prejema 
sredstev
 
	 
	Sklepamo, da je z omenjeno navedbo mišljeno vrednotenje s točkovanjem. Raziskovalke in raziskovalci si že sedaj lahko v osebno bibliografijo v 
informacijskem sistemu Cobiss / Sicris zabeležijo vse aktivnosti na področju 
poljudnoznanstvenega udejstvovanja. Biblografi dela največkrat uvrstijo v 
kategorije 1.05 Poljudni članek, 1.22 Intervju, 2.19 Radijski ali televizijski 
prispevek in drugo. 
	Ne glede na dejstvo, da, na primer, pri razpisu za raziskovalne projekte ali 
programe točke ne odločajo o izbiri, bomo pristopili k pregledu možnosti, da 
raziskovalke in raziskovalci tudi za te vrste udejstvovanja pridobijo točkovni 
zbir, pri tem pa ponovno poudarjamo, da se agencija želi še bolj odmikati od 
kvantitativnega vrednotenja raziskovalne dejavnosti. 
	ARRS portal Kvarkadabra neprekinjeno sofinancira od leta 2015 preko Javnega 
razpisa za sofinanciranje aktivnosti v zvezi s promocijo slovenske znanosti v 
tujini in povezovanje znanstvenih dosežkov. Portal Kvarkadabra ima ARRS kot 
podpornico delovanja na spletnem portalu tudi korektno navedeno. 
 
            
            
             |