Gravitacija

Razpisi in pozivi

      

Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije, Bleiweisova cesta 30, 1000 Ljubljana, na podlagi 32. člena v povezavi z 12. členom Zakona o znanstvenoraziskovalni in inovacijski dejavnosti (ZZrID) (Uradni list RS, št. 186/21 in 40/23), prvega odstavka 9. člena Splošnega akta o postopkih (so)financiranja in ocenjevanja ter spremljanju izvajanja znanstvenoraziskovalne dejavnosti (Uradni list RS, št. 166/22 in 92/24, v nadaljnjem besedilu: Splošni akt o postopkih (so)financiranja) objavlja

Javni razpis za (so)financiranje projektov Gravitacija in Strateških projektov

1. Uvod

V javnem razpisu so navedene informacije o postopku prijave za (so)financiranje projektovGravitacija in postopku prijave za (so)financiranje Strateških projektov.

1.1. Naziv in sedež uporabnika proračunskih sredstev

Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije, Bleiweisova cesta 30, 1000 Ljubljana (v nadaljnjem besedilu: ARIS).

1.2. Predmet javnega razpisa

Predmet Javnega razpisa za (so)financiranje projektov Gravitacija in Strateških projektov (v nadaljnjem besedilu: javni razpis) je (so)financiranje izvajanja naslednjih pilotnih projektov:

  1. konzorcijskih projektov razvoja in uvedbe inovativnih rešitev na treh znanstvenih področjih: humanistične in družbene vede, naravoslovne in tehnične vede ter biomedicinske vede in znanost o življenju.

ARIS bo (so)financirala izvajanje projektov konzorcijev raziskovalcev, usmerjenih v inovativne in vplivne raziskave (v nadaljnjem besedilu: projekti Gravitacija), na naslednjih tematskih področjih:

  • znanost za okolje z energetiko v boju proti podnebnim spremembam;

  • medicinske tehnologije (od genetske identifikacije do naprednih tehnoloških zaznav in zdravljenja bolezenskih stanj);

  • napredne GIS tehnologije v kontekstu preteklih in sodobnih družbenih izzivov;

  • kvantne tehnologije.

(So)financiralo se bo raziskovalne projekte, ki na lestvici ravni tehnološke razvitosti dosegajo TRL 1-3.

  1. Strateških projektov izjemnih raziskovalcev na treh različnih kariernih stopnjah:
  1. Strateški projekt nadpovprečnih raziskovalcev na začetku kariere (2-7 let po zagovoru prvega doktorata) na kateremkoli znanstvenem področju (v nadaljnjem besedilu: obetajoč raziskovalni projekt);
  2. Strateški projekt uveljavljenih raziskovalcev, ki stremijo k utrjevanju karierne neodvisnosti in oblikovanju vrhunske raziskovalne skupine (7-12 let po zagovoru prvega doktorata) na kateremkoli znanstvenem področju (v nadaljnjem besedilu: uveljavljen raziskovalni projekt);
  3. Strateški projekt vrhunskih raziskovalcev na kateremkoli znanstvenem področju in ima ambiciozen in prelomen značaj (v nadaljnjem besedilu: prelomen raziskovalni projekt).

(So)financiralo se bo raziskovalne projekte, ki na lestvici ravni tehnološke razvitosti dosegajo TRL 1-3.

 

1.3. Ozadje

Projekt Gravitacija je namenjen konzorciju znanstvenikov, ki izvajajo inovativne in vplivne raziskave znotraj svoje discipline. Namen (so)financiranja je spodbujanje raziskovalnih konzorcijev, ki imajo skladno s kriteriji javnega razpisa potencial, da pridejo v absolutni svetovni vrh na področju raziskav ali pa so to raven že dosegli.Konzorciji pomembno prispevajo tudi k usposabljanju nadarjenih raziskovalcev.

ARIS pred objavo vsakokratnega[1] javnega razpisa pridobi predloge tematskih področij s strani Rektorske konference Republike Slovenije in Koordinacije samostojnih raziskovalnih inštitutov Slovenije. Predloge ARIS posreduje Ministrstvu za visoko šolstvo, znanost in inovacije, ki določi končne izbrane teme javnega razpisa.

Pri dolgoročni izbiri tematik bo razpisna shema Gravitacija zagotavljala uravnotežen odstotek raziskav skladno z zavezami iz Resolucije o raziskovalni in inovacijski strategiji Slovenije 2030 (ReZrI30).

Strateški projekt je namenjen izjemnim raziskovalcem, ki v opredeljeni stopnji kariere skladno s pogoji javnega razpisa dosegajo obetajoče, uveljavljene in prelomne rezultate. Vodja prijavljenega projekta je glavni raziskovalec (v nadaljnjem besedilu: glavni raziskovalec), ki oblikuje in vodi projektno raziskovalno skupino in je v okviru raziskovalnega projekta odgovoren za njegovo izvedbo.

 

1.4. Obseg finančnih sredstev

1.4.1. Obseg finančnih sredstev za projekte Gravitacija

Za projekte Gravitacija je okvirni obseg sredstev za realizacijo javnega razpisa 12.000.000,00 EUR za obdobje 2025-2028, pri čemer je (so)financiranje odvisno od proračunskih zmožnosti v posamičnem  letu.

Javni razpis bo realiziran glede na razpoložljiva sredstva v proračunu Republike Slovenije in finančnem načrtu ARIS.

Predvideno je (so)financiranje 4 projektov Gravitacija, kot je opisano v točki 7.1. javnega razpisa, kjer je opisan postopek ocenjevanja projektov Gravitacija. Vsak projekt bo (so)financiran do višine 3.000.000,00 EUR za celotno obdobje (so)financiranja, kar znaša okvirno 1.000.000,00 EUR na projekt letno oziroma v sorazmerni višini od največje višine glede na obdobje trajanja projektov Gravitacija.

1.4.2. Obseg finančnih sredstev za Strateške projekte

Za Strateške projekte je okvirni obseg sredstev za realizacijo javnega razpisa 15.000.000,00 EUR za obdobje 2025-2030, pri čemer je (so)financiranje odvisno od proračunskih zmožnosti v posamičnem letu.

Javni razpis bo realiziran glede na razpoložljiva sredstva v proračunu Republike Slovenije in v finančnem načrtu ARIS.

Predvideno je (so)financiranje 6 Strateških projektov:

  1. dveh obetajočih raziskovalnih projektov, kot je opisano v točki 7.2. javnega razpisa, kjer je opisan postopek ocenjevanja Strateških projektov, in bosta (so)financirana do višine 2.500.000,00 EUR na projekt za celotno obdobje (so)financiranja, kar znaša okvirno 500.000,00 EUR na projekt letno oziroma v sorazmerni višini od največje višine glede na obdobje trajanja obetajočega raziskovalnega projekta;
  2. dveh uveljavljenih raziskovalnih projektov, kot je opisano v točki 7.2. javnega razpisa, kjer je opisan postopek ocenjevanja Strateških projektov, in bosta (so)financirana do višine 2.500.000,00 EUR na projekt za celotno obdobje (so)financiranja, kar znaša okvirno 500.000,00 EUR na projekt letno oziroma v sorazmerni višini od največje višine glede na obdobje trajanja uveljavljenega raziskovalnega projekta;
  3. dveh prelomnih raziskovalnih projektov, kot je opisano v točki 7.2. javnega razpisa, kjer je opisan postopek ocenjevanja Strateških projektov, in bosta (so)financirana do višine 2.500.000,00 EUR na projekt za celotno obdobje (so)financiranja, kar znaša okvirno 500.000,00 EUR na projekt letno oziroma v sorazmerni višini od največje višine glede na obdobje trajanja prelomnega raziskovalnega projekta.

 

1.4.3. Splošno o obsegu (so)financiranja

Projekte Gravitacija in Strateške projekte bo ARIS (so)financirala do 100 % upravičenih stroškov pilotnega projekta, razen stroškov nakupa raziskovalne opreme, ki jih bo ARIS (so)financirala skladno z določili 6. točke tega javnega razpisa.

Dinamika (so)financiranja projektov Gravitacija in Strateških projektov bo (po določitvi s pogodbo o (so)financiranju ukrepa med Ministrstvom za visoko šolstvo, znanost in inovacije ter ARIS) določena s pogodbo o (so)financiranju in izvajanju znanstvenoraziskovalne dejavnosti med ARIS in izbranimi prijavitelji, v odvisnosti od načrta izvajanja projektov Gravitacija in Strateških projektov in od razpoložljivosti proračunskih sredstev.

 

2. Namen javnega razpisa in njegovi vplivi

2.1. Projekti Gravitacija

Projekti Gravitacija združujejo vrhunske raziskovalce iz ene ali več disciplin v konzorcije, omogočajo inovacije in odličnost ter utrjujejo mednarodni položaj slovenskega raziskovanja.

Konzorciji se uvrščajo v svetovni vrh na svojem raziskovalnem področju ali imajo skladno s kriteriji javnega razpisa potencial, da se tja uvrstijo. Projekt Gravitacija je osredotočen na spodbujanje inovativnih raziskav, znatno prispeva k raziskavam na najvišji svetovni ravni in ima jasen potencial za uresničitev znanstvenih prebojev. Projekt Gravitacija prispeva k uresničevanju slovenskega nacionalnega raziskovalnega programa.

Znanstveni vpliv[2]

Znanstveni vpliv je vpliv raziskav na lastno raziskovalno področje, na sorodna raziskovalna področja ali na širšo znanstveno skupnost.

Družbeni vpliv[3]

Družbeni vpliv se lahko na splošno opredeli kot vsaka kulturna, gospodarska, industrijska, okoljska in/ali družbena sprememba, ki je (delno) rezultat znanja in spretnosti, pridobljenih s predlaganimi raziskavami. Novo znanje in spoznanja, ki izhajajo iz znanstvenih raziskav, lahko pomembno prispevajo k reševanju sedanjih in prihodnjih družbenih problemov, na primer na področju energetskega prehoda, zdravstva in oskrbe, podnebnih sprememb, umetne inteligence, sodobnih materialov, biotehnologij, jezikovnih znanosti, vesolja idr. Uporaba znanja povečuje možnosti za družbeni vpliv raziskav in je zato pomemben vidik strategije ARIS.

Uporaba znanja

ARIS opredeljuje uporabo znanja kot interaktiven proces, ki ima pomemben družbeni vpliv. Z interakcijo in usklajevanjem med raziskovalci in morebitnimi uporabniki znanja se povečajo možnosti za uporabo znanja in s tem tudi družbeni vpliv. ARIS s svojo politiko uporabe znanja olajša morebiten prispevek raziskav k reševanju družbenih vprašanj, in sicer s spodbujanjem produktivnega sodelovanja z družbenimi deležniki med razvojem in izvajanjem raziskav. ARIS to izvaja na način, ki ustreza namenu instrumenta (so)financiranja.

Prilagajanje pristopa k uporabi znanja

Glede na namen instrumenta (so)financiranja bo izbrana prijava z velikim potencialom za doseganje družbenega in znanstvenega vpliva. Primarni namen instrumenta (so)financiranja določa metodo, ki jo ARIS uporablja za lažjo uporabo znanja v različnih fazah projekta Gravitacija (prijava, izvedba, zaključek projekta), ter prizadevanja, ki se zahtevajo od članov konzorcija.

V javnem razpisu se podpira pristop napovedi vpliva.[4]  Z vključevanjem tega pristopa, ki je v okviru evalvacije zajet v kriteriju »Družbeni in znanstveni vpliv« – točka 4.1.1.4. javnega razpisa – ARIS spodbuja prijavitelje, naj več pozornosti namenijo odkrivanju in raziskovanju priložnosti za družbeni vpliv.

 

2.2. Strateški projekti

Strateški projekti omogočajo izvedbo obetajočih, uveljavljenih in prelomnih znanstvenih projektov izjemnim raziskovalcem, ki so na dan objave razpisa in najmanj 5 let v obdobju do datuma objave razpisa vsaj 50 % od polnega delovnega časa zaposleni v raziskovalni organizaciji v tujini oziroma izven območja Republike Slovenije, in ki v posamezni opredeljeni karierni stopnji izkazujejo v skladu s kriteriji javnega razpisa najboljše rezultate. Glavni raziskovalec za izvedbo projekta oblikuje in vodi poljubno projektno raziskovalno skupino, je odgovoren za načrtovanje in izvedbo projekta ter ima v okviru izvedbe projekta zagotovljeno avtonomijo. Med izvedbo projekta ima glavni raziskovalec možnost prenosa raziskovalnega projekta iz ene gostiteljske institucije na drugo gostiteljsko institucijo v skladu s točko 3.2.3.

 

3. Pogoji javnega razpisa

3.1.  Projekti Gravitacija

3.1.1.    Subjekti, ki se lahko prijavijo na javni razpis

Na javnem razpisu, v katerem so izvajalci organizirani v konzorcij,  lahko kot vodja konzorcija ali kot konzorcijski partner sodelujejo raziskovalne organizacije (v nadaljnjem besedilu: RO), ki so vpisane v Zbirko podatkov o izvajalcih znanstvenoraziskovalne dejavnosti, ki jo vodi ARIS (v nadaljnjem besedilu: Evidenca RO) in so na dan objave javnega razpisa, ves čas trajanja javnega razpisa ter ves čas trajanja financiranja skladno s pogodbo o financiranju prejemniki stabilnega financiranja ali so javni raziskovalni zavod, financiran na podlagi programa dela in finančnega načrta.

3.1.2. Osnovni pogoji za prijavitelje in vodje projekta

Vse sodelujoče RO v konzorciju so člani konzorcija. Projekt Gravitacija izvaja projektna skupina, ki jo sestavlja vsaj šest vrhunskih raziskovalcev (glavni raziskovalci), zaposlenih pri članih konzorcija, ki skupaj sestavljajo znanstveno vodstvo konzorcija.

Prijavitelj konzorcija je vodja konzorcija. Vodja konzorcija je zastopnik konzorcija, ki je tudi prva kontaktna točka in odda prijavo v elektronskem sistemu za oddajo prijav pri ARIS. Vodja projekta Gravitacija je eden od glavnih raziskovalcev, zaposlen pri vodji konzorcija. Vse ostale RO v konzorciju, ki so upravičeni prijavitelji v skladu s točko 3.1.1. javnega razpisa, so konzorcijski partnerji.

3.1.3. Proste kapacitete in zaposlitev

Člani projektne skupine morajo imeti za izvajanje projekta proste kapacitete glede FTE (največja dopustna kapaciteta za polni delovni čas je 1700 efektivnih ur raziskovalnega dela ali 1 FTE) in morajo biti zaposleni v tisti RO, ki v konzorciju izvaja projekt. Minimalna letna obremenitev vseh raziskovalcev, ki so del projektne skupine, je 170 efektivnih ur raziskovalnega dela. Minimalna letna obremenitev tehničnih sodelavcev, ki so del projektne skupine, je 34 efektivnih ur raziskovalnega dela.Vodja projekta in vrhunski raziskovalci morajo biti zaposleni v raziskovalni organizaciji v Republiki Sloveniji, ki izvaja raziskovalni projekt, najmanj v obsegu 20 % polnega delovnega časa. Predmetni pogoj mora biti izpolnjen ob sklenitvi pogodbe o (so)financiranju in izvajanju znanstvenoraziskovalne dejavnosti.

Vodja projekta in glavni raziskovalci morajo ves čas izvajanja projekta Gravitacija sodelovati v projektni skupini, razen v  primerih določenih v odstavku 77. členu Splošnega akta o postopkih (so)financiranja.

3.1.4. Omejitve za prijavitelje

Konzorcij

Na javnem razpisu sodeluje konzorcij RO (v nadaljnjem besedilu: konzorcij), ki so za ureditev medsebojnih pravic in obveznosti sklenile konzorcijsko pogodbo. Konzorcij je sestavljen iz vodje konzorcija in najmanj dveh konzorcijskih partnerjev, torej iz najmanj treh članov konzorcija. Predmetni pogoj mora biti izpolnjen ob prijavi na javni razpis. V primeru izbora prijave za (so)financiranje bo skladno s konzorcijsko pogodbo vsak posamezni vodja konzorcija in konzorcijski partner v konzorciju z ARIS podpisal pogodbo o  (so)financiranju in izvajanju znanstvenoraziskovalne dejavnosti.

V konzorciju lahko kot pridruženi partnerji, ki niso (so)financirani s strani ARIS, sodelujejo tudi RO, ki niso RO v skladu s točko 3.1.1. javnega razpisa. Pridruženi partnerji s konzorcijem sklenejo medsebojno pogodbo o sodelovanju, v kateri opredelijo medsebojne odgovornosti in način vključenosti pridruženega partnerja. ARIS s pridruženimi partnerji ne podpiše pogodbe o (so)financiranju in izvajanju znanstvenoraziskovalne dejavnosti. Doprinos pridruženih partnerjev k projektu ni predmet postopka evalvacije, prav tako ni predmet ocenjevanja v letnih poročilih, lahko pa se o doprinosu poroča. V prijavi je potrebno navesti morebitne pridružene partnerje in utemeljiti njihov doprinos k projektu Gravitacija ter način vključenosti pridruženega partnerja v projekt.

RO, ki izpolnjujejo pogoj iz točke 3.1.1., se lahko na javni razpis prijavijo enkrat, oziroma dodatno še enkrat na vsakih dopolnjenih 100 raziskovalnih FTE glede na oddano poročilo raziskovalnih ur za leto 2023 na ARIS (v nadaljevanju: PRU), ne glede na to, ali v konzorciju nastopajo v vlogi vodje konzorcija ali konzorcijskega partnerja. RO, ki izpolnjujejo pogoj iz točke 3.1.1. in so Univerze, se lahko na javni razpis prijavijo tolikokrat, kolikor je število razpisanih tematskih področij iz točke 1.2.a., razen tistih Univerz, ki se ob upoštevanju pogoja iz prvega stavka tega odstavka lahko na javni razpis prijavijo več kot štirikrat.

V primeru, da RO na javni razpis oddajo več prijav, kot jih dovoljuje prejšnji odstavek javnega razpisa, se v postopek izbora uvrstijo prve oddane prijave, ostale prijave pa se zavrnejo s sklepom direktorja ARIS ali s strani direktorja pooblaščene osebe.

Povezava s prednostnimi raziskovalnimi področji prijavitelja, ki je vložila prijavo na javni razpis, mora biti utemeljena v motivacijskem pismu k prijavi. Če tega motivacijskega pisma ni, bo prijava zavrnjena. Motivacijsko pismo podpiše zastopnik prijavitelja.

Sprememba konzorcija v primeru nastanka objektivnih okoliščin

V primeru, ko s strani enega izmed članov konzorcija zaradi določenih objektivnih okoliščin, kot so:

  • stečaj
  • prepoved opravljanja dejavnosti;
  • neizpolnjevanje pogojev za pridobitev sredstev na javnem razpisu;

vključitev tega člana v konzorcij ni možna, čeprav je bil vključen v prijavo, je mogoče spremeniti sestavo konzorcija po oddaji prijave na javni razpis in pred sklenitvijo pogodbe o (so)financiranju oziroma po sklenitvi pogodbe o (so)financiranju, zlasti pod naslednjimi pogoji:

  • da je bila prijava na javni razpis oddana s strani upravičenega prijavitelja in da so izpolnjeni tudi vsi ostali pogoji za prijavo za pridobitev sredstev na javnem razpisu (preveri se, če je bila že oddana prijava na javni razpis in še ni bila sklenjena pogodba o (so)financiranju);
  • da morajo biti tudi po spremembi konzorcija izpolnjeni vsi pogoji za prijavo za pridobitev sredstev na javnem razpisu;
  • da mora biti spremenjena konzorcijska pogodba sestavljena tako, da opis del ter finančni obseg celotnega projekta ostane nespremenjen, kar pomeni, da se lahko spremeni le sestava konzorcija, porazdelitev nalog in finančni obseg (so)financiranja posameznega člana konzorcija.

 

Omejitve za člane konzorcija

V konzorciju, ki se prijavi na javni razpis, ne morejo sodelovati člani konzorcija, ki:

  • so sredstva za isti namen že pridobili iz drugih sredstev lokalnega, državnega ali evropskega proračuna oziroma so v postopku pridobivanja (so)financiranja iz teh sredstev (prepoved dvojnega financiranja);
  • so v postopku prisilne poravnave, stečajnem postopku, postopku likvidacije ali prisilnega prenehanja, so opustili poslovno dejavnost oziroma so insolventni v skladu z določbami Zakona o finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju;
  • kadar se zoper lastnika oziroma lastnike člana konzorcija vodi postopek v zvezi s pranjem denarja in financiranja terorizma po Zakonu o preprečevanju pranja denarja in financiranja terorizma.

 

3.2.  Strateški projekti

3.2.1. Subjekti, ki se lahko prijavijo na javni razpis in osnovni pogoji za glavne raziskovalce

Na javni razpis lahko gostiteljske institucije prijavijo projekt glavnega raziskovalca, ki so na dan objave razpisa in najmanj 5 let v obdobju do datuma objave razpisa vsaj 50 % od polnega delovnega časa zaposleni v RO v tujini oziroma izven območja Republike Slovenije, kar dokazujejo z ustreznim dokazilom, in ki bodo najkasneje ob sklenitvi pogodbe o (so)financiranju in izvajanju znanstvenoraziskovalne dejavnosti zaposleni v RO v Republiki Sloveniji, ki je vpisana v Evidenco RO in je prejemnik stabilnega financiranjaali je javni raziskovalni zavod, financiran na podlagi programa dela in finančnega načrta. Glavni raziskovalec mora biti na prijavljenem projektu v primeru sklenitve pogodbe o (so)financiranju in izvajanju znanstvenoraziskovalne dejavnosti zaposlen najmanj v obsegu 850 FTE. Člani projektne skupine morajo imeti za izvajanje projekta proste kapacitete glede FTE (največja dopustna kapaciteta za polni delovni čas je 1700 efektivnih ur raziskovalnega dela ali 1 FTE). Minimalna letna obremenitev vseh raziskovalcev, ki so del projektne skupine, razen glavnega raziskovalca, je 170 efektivnih ur raziskovalnega dela. Minimalna letna obremenitev tehničnih sodelavcev, ki so del projektne skupine, je 34 efektivnih ur raziskovalnega dela.

Glavni raziskovalec, ki še nima evidenčne številke raziskovalca, mora (tudi za pridobitev možnosti dostopa do portala Digital Forms) pravočasno izpolniti in na ARIS oddati obrazec za pridobitev številke raziskovalca, h kateremu se obvezno priloži izjavo o nameri zaposlitve, ki jo podpišeta prijavitelj in glavni raziskovalec.

a) Obetajoč raziskovalni projekt

Obetajoč raziskovalni projekt lahko prijavi gostiteljska institucija, in sicer za tistega glavnega raziskovalca, ki je prvi doktorat znanosti zagovarjal pred 2-7 leti glede na datum zaključka javnega razpisa in skladno s kriteriji javnega razpisa izkazuje raziskovalno odličnost in velik znanstvenoraziskovalni potencial na začetni stopnji kariere. Glavni raziskovalec mora biti v RO v tujini, kjer je na dan objave razpisa zaposlen vsaj 50 % od polnega delovnega časa in najmanj 5 let v obdobju do datuma objave razpisa, imenovan v naziv »Assistant Professor« oziroma primerljiv naziv v zadevni državi, kar dokazuje s potrdilom in podpisanim priporočilom RO, kjer je zaposlen. Glavni raziskovalec mora v prijavi dokazati prodornost, ambicioznost in izvedljivost raziskovalnega projekta. Glavni raziskovalec obetajočega raziskovalnega projekta je doslej že izkazal sposobnost izvajanja neodvisnih raziskav, na primer z objavo vsaj ene pomembne publikacije kot glavni avtor ali brez vpletenosti mentorja/ev v skladu s točko razpisa 4.2.1.1.

 

b) Uveljavljen raziskovalni projekt

Uveljavljen raziskovalni projekt lahko prijavi gostiteljska institucija, in sicer za tistega glavnega raziskovalca, ki je prvi doktorat znanosti zagovarjal pred 7-12 leti glede na datum zaključka javnega razpisa in skladno s kriteriji javnega razpisa izkazuje raziskovalno odličnost in velik znanstvenoraziskovalni potencial na stopnji kariere, ko se še uveljavlja kot vodja neodvisne raziskovalne skupine ali raziskovalnega programa. Glavni raziskovalec mora biti v RO v tujini, kjer je na dan objave razpisa zaposlen vsaj 50 % od polnega delovnega časa in najmanj 5 let v obdobju do datuma objave razpisa, imenovan v naziv »Associate Professor« oziroma primerljiv naziv v zadevni državi, kar dokazuje s potrdilom in podpisanim priporočilom RO, kjer je zaposlen. Glavni raziskovalec mora v prijavi dokazati prodornost, ambicioznost in izvedljivost raziskovalnega projekta. Glavni raziskovalec uveljavljenega raziskovalnega projekta je doslej že izkazal višjo stopnjo raziskovalne neodvisnosti v skladu s točko razpisa 4.2.1.1.

 

c) Prelomen raziskovalni projekt

Prelomen raziskovalni projekt lahko prijavi gostiteljska institucija, ki prijavi vodjo projekta (glavnega raziskovalca), ki je uveljavljen vrhunski raziskovalec in je kot vodja izvedel že večje število vrhunskih raziskovalnih projektov v skladu s točko razpisa 4.2.1.1. Glavni raziskovalec mora biti v  RO v tujini, kjer je na dan objave razpisa zaposlen vsaj 50 % od polnega delovnega časa in najmanj 5 let v obdobju do datuma objave razpisa, imenovan v naziv »Full Professor« oziroma primerljiv naziv v zadevni državi, kar dokazuje s potrdilom in podpisanim priporočilom RO, kjer je zaposlen. Glavni raziskovalec mora v prijavi dokazati prelomnost, ambicioznost in izvedljivost raziskovalnega projekta. Glavni raziskovalec prelomnega raziskovalnega projekta ima status aktivnega vrhunskega raziskovalca in večje število  pomembnih raziskovalnih dosežkov v skladu s točko razpisa 4.2.1.1.

3.2.2.    Gostiteljska institucija

Prijavo na javni razpis odda gostiteljska institucija, na kateri je zaposlen ali se bo zaposlil glavni raziskovalec.

Glavni raziskovalec glede na potrebe Strateškega projekta izbere člane projektne raziskovalne skupine, ki bodo do sklenitve pogodbe o (so)financiranju in izvajanju znanstvenoraziskovalne dejavnosti sklenili pogodbo o zaposlitvi z gostiteljsko institucijo.

Gostiteljska institucija mora v izjavi, ki je del prijave kot obvezna priloga v spletnem prijavnem obrazcu, potrditi svojo podporo glavnemu raziskovalcu in povezanost s Strateškim projektom. Izjava, ki jo podpiše zastopnik gostiteljske institucije oziroma od njega pooblaščena oseba, mora vsebovati tudi zavezo, da se bo glavnemu raziskovalcu omogočila raziskovalna neodvisnost.

Raziskovalna neodvisnost glavnega raziskovalca vključuje:

  • upravljanje raziskovanja in financiranja Strateškega projekta ter sprejemanje ustreznih odločitev o razporeditvi sredstev oziroma sodelovanje pri pripravi finančnega načrta;
  • samostojno objavljanje kot glavni avtor in vključevanje kot soavtorjev le tistih, ki so bistveno prispevali k prijavljenemu delu;
  • izbor članov raziskovalne skupine Strateškega projekta, vključno z doktorskimi kandidati ali drugimi ter nadzor nad njihovim delom;
  • dostop do ustreznega prostora in naprav za izvajanje raziskav;
  • možnost prenosa Strateškega projekta na drugo gostiteljsko institucijo.

 

3.2.3.    Prenos Strateškega projekta na drugo gostiteljsko institucijo

Možnost prenosa projekta na drugo gostiteljsko institucijo pomeni, da glavni raziskovalci lahko v utemeljenih primerih zaprosijo za prenos celotnega projekta na drugo gostiteljsko institucijo, ki izpolnjuje pogoje iz točke 3.2.2. javnega razpisa, če so cilji projekta dosegljivi kljub prenosu. Glavni raziskovalec mora ARIS poslati vlogo za prenos projekta in navesti razloge za prenos projekta na drugo gostiteljsko institucijo. Gostiteljska institucija, na katero bi želel glavni raziskovalec prenesti projekt, mora podpisati izjavo v skladu s točko 3.2.2. javnega razpisa, katero mora glavni raziskovalec priložiti k vlogi za prenos projekta. ARIS vlogo za prenos projekta odobri ali zavrne in o tem pisno obvesti glavnega raziskovalca in obe zadevni gostiteljski instituciji. Prenos projekta na drugo gostiteljsko institucijo ni mogoč v zadnjem letu izvajanja in (so)financiranja projekta.

 

3.3. Omejitve za prijavitelje

Na javnem razpisu ne morejo sodelovati prijavitelji, ki:

  • so sredstva za isti namen že pridobili iz drugih sredstev lokalnega, državnega ali evropskega proračuna oziroma so v postopku pridobivanja (so)financiranja iz teh sredstev (prepoved dvojnega financiranja);
  • so v postopku prisilne poravnave, stečajnem postopku, postopku likvidacije ali prisilnega prenehanja, so opustile poslovno dejavnost oziroma so insolventne v skladu z določbami Zakona o finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju;
  • kadar se zoper lastnika oziroma lastnike gostiteljske institucije vodi postopek v zvezi s pranjem denarja in financiranja terorizma po Zakonu o preprečevanju pranja denarja in financiranja terorizma.

Prijavitelj ne more prijaviti projekta, katerega vodja bi bil hkrati vodja projekta Gravitacija in vodja Strateškega projekta.

 

4Elementi za ocenjevanje prijav

4.1. Projekti Gravitacija

Prijavljeni projekti Gravitacija se ocenijo na podlagi kriterijev, kazalnikov in meril, navedenih v točkah 4.1.1. in 4.1.2. javnega razpisa.

4.1.1. Kriteriji in kazalniki

Projekti Gravitacija se ocenjujejo po naslednjih kriterijih:

  • znanstvena odličnost raziskovalcev;
  • znanstvena odličnost prijave;
  • kakovost in učinkovitost izvedbe;
  • družbeni in znanstveni vpliv.

4.1.1.1. Znanstvena odličnost raziskovalcev

Kazalniki za ocenjevanje po kriteriju znanstvena odličnost raziskovalcev so:

  • izjemni dosežki;
  • izkazana sposobnost samostojnega in ustvarjalnega razmišljanja;
  • sposobnost priprave predloga raziskav in vodenja raziskav.

Pri ocenjevanju po zgoraj navedenih kazalnikih se sledi naslednjim merilom:

  • v konzorcij so vključeni inovativni raziskovalci z velikim mednarodnim ugledom, ki lahko pomembno prispevajo k razvoju svoje discipline ali k interdisciplinarnemu povezovanju;
  • sestava konzorcija na skupinski in individualni ravni ter strokovno znanje in izkušnje vključenih raziskovalcev so usklajeni z načrtovano vsebino in realizacijo predlaganega raziskovalnega projekta;
  • glavni raziskovalci konzorcija so pokazali svojo sposobnost vodenja in navdihovanja ekip in partnerstev ter skupaj sestavljajo uravnoteženo ekipo;
  • konzorcij posveča veliko pozornosti izobraževanju in uvajanju nove generacije vodij raziskav, ki bodo lahko ohranili vrhunske in inovativne raziskovalne smeri, kar uresničuje z ukrepi, kot je načrt za poklicni razvoj nadarjenih raziskovalcev na srednji ravni.

4.1.1.2. Znanstvena odličnost prijave

Ocenjena bo utemeljitev na mednarodno primerljivem znanju in kompetencah v celotnem procesu razvoja znanja.

Kazalniki za ocenjevanje po kriteriju znanstvena odličnost prijave so:

  • jasnost koncepta, vključno z interdisciplinarnim vidikom, in ustreznost ciljev;
  • primernost predlagane metodologije raziskave za doseganje ciljev;
  • ambicioznost, inovacijski potencial in izjemnost prijave (na primer preseganje obstoječih znanj, novi koncepti in pristopi).

Pri ocenjevanju po zgoraj navedenih kazalnikih se sledi naslednjim merilom:

  • raziskovalni projekt je zelo zahteven, naslavlja perečo problematiko in se osredotoča na specifične inovacije na zadevnem znanstvenem področju; raziskovalni projekt se osredotoča na nove teme in ima potencial za uresničitev prelomnih dosežkov na mednarodnem nivoju;
  • raziskovalni projekt je osredotočen, ima optimalno znanstveno koherentnost in vključuje vse vidike, ki so pomembni za glavno raziskovalno vprašanje; potencial celotnega projekta je večji od vsote njegovih delov;
  • raziskovalni projekt je odlično sestavljen z vidika teoretične in metodološke trdnosti ter z vidika načrtovanja in realizacije;
  • na nekaterih znanstvenoraziskovalnih področjih se lahko oblikujejo bolj kompaktni konzorciji, ker je zahtevana lestvica za inovativne raziskave na teh področjih manjša, zato se oceni, ali so znanstveni cilji projekta in zahtevana velikost konzorcija ustrezne velikosti glede na notranje potrebe teh področij.

4.1.1.3. Kakovost in učinkovitost izvedbe

Oceni se realna izvedljivost raziskovalnega projekta  v predvidenem obdobju (so)financiranja ter ustreznost, sposobnost in pripravljenost konzorcija za izvedbo.

Kazalniki za ocenjevanje po kriteriju kakovost in učinkovitost izvedbe so:

  • primernost in učinkovitost delovnega načrta, vključno z ustreznostjo dodeljevanja nalog in razporeditvijo sredstev;
  • ustreznost partnerjev projekta in projektne skupine;
  • ustreznost upravljanja ob upoštevanju tveganj oziroma preseganju obstoječih znanj.

Pri ocenjevanju po zgoraj navedenih kazalnikih se sledi naslednjim merilom:

  • organizacijska struktura in upravljanje konzorcija sta jasna in logična ter zagotavljata izjemen okvir za razvoj projektne ideje; zagotovljena je kontinuiteta vodenja med celotnim trajanjem projekta;
  • projekt je bil pregledno in logično umeščen v ustrezne institucije, odgovornosti so bile ustrezno in jasno porazdeljene; potrebni sporazumi za izvajanje projekta so bili vključeni v konzorcijsko pogodbo;
  • konzorcij zagotavlja ustrezno spremljanje napredka in ima opredeljene jasne mehanizme za prilagoditev projekta, kjer je to potrebno; urejeno je reševanje sporov in obvladovanje tveganj;
  • konzorcij občutno prispeva k usposabljanju nadarjenih znanstvenikov;
  • konzorcij ima ustrezne instrumente za krepitev znanstvene interakcije in medsebojnega sodelovanja;
  • strategija upravljanja podatkov in etičnih vidikov dela je podrobno urejena;
  • raznolikost oziroma zastopanost različnih skupin glede na spol in druge osebne lastnosti v konzorciju je odraz raznolikosti posameznega področja; morebitna neenakomerna zastopanost mora biti ustrezno obrazložena; konzorcij mora sprejeti konkretne in ustrezne ukrepe za obravnavo vprašanj spolne in druge raznolikosti in v prijavi navesti, kako ta vprašanja ureja;
  • načrtovana finančna sredstva, vključno z osebami, ki ji je treba zaposliti in potrebnimi investicijami, morajo biti tesno povezana z raziskovalnim projektom in ustrezno utemeljena; osebe, ki jih je treba zaposliti morajo biti ključne za izvedbo raziskovalnega projekta, investicije pa nujno potrebne, pri čemer druge primerljive možnosti rabe opreme niso na voljo.

4.1.1.4. Družbeni in znanstveni vpliv

Kazalniki za ocenjevanje po kriteriju družbeni in znanstveni vpliv (pojem družbenega vključuje tudi gospodarski vpliv) so:

  • krepitev konkurenčnosti in rasti organizacij z razvijanjem inovacij, ki sledijo potrebam evropskih in svetovnih trgov;
  • vsi drugi okoljski in družbeno pomembni vplivi, vključno z vplivi na kulturni razvoj (ki niso vključeni v preostale kazalnike);

  • učinkovitost predlaganih ukrepov za izkoriščanje in razširjanje rezultatov projekta Gravitacija (vključno z upravljanjem pravic intelektualne lastnine), javno predstavljanje (popularizacija) projekta

Gravitacija in obvladovanje raziskovalnih podatkov;

  • pričakovani učinki projekta Gravitacija;
  • krepitev inovativnosti in vključevanje novih znanj.

Pri ocenjevanju po zgoraj navedenih kazalnikih se sledi naslednjim merilom:

  • konzorcij se odloči, ali se bo osredotočil na doseganje znanstvenega vpliva, družbenega vpliva ali pa na kombinacijo obeh vplivov; ocena po tem kriteriju je neodvisna od izbora konzorcija; prijavitelj v prijavi obrazloži svoje razloge za osredotočenje na znanstveni in/ali družbeni vpliv;
  • znanstveni vpliv je vpliv raziskav na lastno raziskovalno področje, na sorodna raziskovalna področja ali na širšo znanstveno skupnost. Družbeni vpliv se lahko na splošno opredeli kot vsaka kulturna, gospodarska, industrijska, okoljska in/ali družbena sprememba, ki je (delno) rezultat znanja in spretnosti, pridobljenih s predlaganimi raziskavami;
  • čeprav ima prijavitelj možnost izbire, da se osredotoči na družbeni in/ali znanstveni vpliv, se od njega pričakuje, da razmisli tudi priložnostih, ki se ponujajo v zvezi z neizbrano obliko vpliva. To lahko pomeni, da v prijavi navede, da (nepredvidene) priložnosti v zvezi z vplivom lahko izkoristijo drugi, in opiše, kakšna je njegova naloga, da to omogoči.

Znanstveni vpliv med drugim vključuje:

  • potencial in ustreznost rezultatov raziskav za lastno disciplino in sorodne discipline;
  • potencial in ustreznost rezultatov raziskav za širše znanstveno področje,pri čemer je še posebnega pomena raziskovalno sodelovanje med različnimi ERC domenami (SH, LS, PE).

Družbeni vpliv med drugim vključuje:

  • dodano vrednost projekta Gravitacija za družbeni vpliv;
  • potencial za kratkoročne in dolgoročne družbene učinke;
  • vizijo načinov, na katere bi predlagane raziskave lahko imele družbeni vpliv,
  • načrt za vzpostavitev učinkovitih interakcij[5].

Dobro oceno po tem kriteriju je mogoče doseči, če je prijava osredotočena na znanstveni vpliv, družbeni vpliv ali povezanost obeh oblik vpliva. Ocena po tem kriteriju je neodvisna od izbrane osredotočenosti; ena oblika vpliva ni boljša ali slabša od druge.

4.1.2. Ocene

Ocene za ocenjevanje po posameznih kriterijih so cele točke v razponu od 0 do 5, razen skupne ocene posameznega kriterija v skladu s točko 7.1, ki je lahko decimalno število.

Skupno število vseh možnih točk je 20.

Ocena po kriterijih se poda po merilih in opisno, ob upoštevanju kazalnikov in meril iz točke 4.1.1.

Skupno oceno po kriterijih lahko dopolnjuje ocena ustne predstavitve iz točke 7.1. javnega razpisa. V tem primeru je skupno število vseh možnih točk 25.

 

4.2. Strateški projekti

Prijavljeni Strateški projekti se ocenijo na podlagi kriterijev, kazalnikov in meril, navedenih v točkah 4.2.1. in 4.2.2. javnega razpisa.

4.2.1. Kriteriji in kazalniki

Strateški projekti se ocenjujejo po naslednjih kriterijih:

  • znanstvena odličnost raziskovalcev;
  • znanstvena odličnost prijave;
  • kakovost in učinkovitost izvedbe.

4.2.1.1. Znanstvena odličnost raziskovalcev

Kazalniki za ocenjevanje po kriteriju znanstvena odličnost raziskovalcev so:

  • izjemni dosežki, ki se nanašajo na raziskovalno področje oziroma cilje, kot so opredeljeni v projektu;
  • izkazana sposobnost samostojnega in ustvarjalnega razmišljanja;
  • sposobnost priprave predloga raziskav in vodenja raziskav.

Pri ocenjevanju Strateških projektov po zgoraj navedenih kazalnikih se sledi naslednjim merilom:

  • glavni raziskovalec obetajočega raziskovalnega projekta je doslej že izkazal sposobnost izvajanja neodvisnih raziskav, na primer z objavo vsaj ene pomembne znanstvene objave kot glavni avtor ali brez vpletenosti mentorja/ev;
  • glavni raziskovalec uveljavljenega raziskovalnega projekta je doslej izkazal višjo stopnjo raziskovalne neodvisnosti, na primer vsaj pet pomembnih samostojnih znanstvenih objav ali objav kot vodilni avtor; glavni raziskovalec prelomnega raziskovalnega projekta ima status aktivnega vrhunskega raziskovalca in večje število (10 ali več) pomembnih raziskovalnih dosežkov;
  • pomembne znanstvene objave in raziskovalni dosežki glavnega raziskovalca predstavljajo znaten doprinos k raziskovalnemu področju, ki ga naslavlja projekt;
  • doslej objavljeni znanstveni dosežki glavnega raziskovalca izkazujejo njegovo samostojnost, ustvarjalnost in sposobnost vodenja raziskav.

4.2.1.2. Znanstvena odličnost prijave

Kazalniki za ocenjevanje po kriteriju znanstvena odličnost prijave so:

  • jasnost koncepta;
  • ustreznost naslavljanja pomembnih raziskovalnih izzivov;
  • primernost predlagane metodologije raziskave za doseganje ciljev;
  • ambicioznost in izjemnost ciljev (na primer preseganje obstoječih znanj, nove metode in pristopi).

Pri ocenjevanju po zgoraj navedenih kazalnikih se sledi naslednjim merilom:

  • raziskovalni projekt je zelo zahteven, naslavlja perečo problematiko in se osredotoča na specifične inovacije na zadevnem znanstvenem področju; raziskovalni projekt se osredotoča na nove teme in ima potencial za uresničitev pomembnih ali prelomnih dosežkov na mednarodnem nivoju;
  • raziskovalni projekt je osredotočen, ima optimalno znanstveno koherentnost in vključuje vse vidike, ki so pomembni za glavno raziskovalno vprašanje; potencial celotnega projekta je večji od vsote njegovih delov;
  • raziskovalni projekt je odlično sestavljen z vidika teoretične in metodološke trdnosti ter z vidika načrtovanja in realizacije.

4.2.1.3. Kakovost in učinkovitost izvedbe

Oceni se realna izvedljivost raziskovalnega projekta  v predvidenem obdobju (so)financiranja ter ustreznost, sposobnost in pripravljenost glavnega raziskovalca in projektne raziskovalne skupine za izvedbo projekta.

Kazalniki za ocenjevanje po kriteriju kakovost in učinkovitost izvedbe so:

  • primernost in učinkovitost delovnega načrta, vključno z ustreznostjo dodeljevanja nalog in razporeditvijo sredstev;
  • ustreznost glavnega raziskovalca in projektne raziskovalne skupine;
  • ustreznost upravljanja ob upoštevanju tveganj oziroma preseganju obstoječih znanj.

Pri ocenjevanju po zgoraj navedenih kazalnikih se sledi naslednjim merilom:

  • delovni načrt in organizacijska struktura sta jasna in logična ter zagotavljata izjemen okvir za razvoj projektne ideje;
  • projekt je pregledno in logično umeščen, odgovornosti so ustrezno in jasno porazdeljene;
  • glavni raziskovalec zagotavlja ustrezno spremljanje napredka in ima opredeljene jasne mehanizme za prilagoditev projekta, kjer je to potrebno; urejeno je reševanje sporov in obvladovanje tveganj;
  • vzpostavljeni so ustrezni instrumenti za krepitev znanstvene interakcije in medsebojnega sodelovanja;
  • strategija upravljanja podatkov in etičnih vidikov dela je podrobno urejena;
  • raznolikost oziroma zastopanost različnih skupin glede na spol in druge osebne lastnosti v raziskovalni skupini je odraz raznolikosti posameznega področja; morebitna neenakomerna zastopanost mora biti ustrezno obrazložena; glavni raziskovalec mora sprejeti konkretne in ustrezne ukrepe za obravnavo vprašanj spolne in druge raznolikosti in v prijavi navesti, kako ta vprašanja ureja;
  • načrtovana finančna sredstva, vključno z osebami, ki ji je treba zaposliti in potrebnimi investicijami, morajo biti tesno povezana z raziskovalnim projektom in ustrezno utemeljena; osebe, ki jih je treba zaposliti morajo biti ključne za izvedbo raziskovalnega projekta, investicije pa nujno potrebne, pri čemer druge primerljive možnosti rabe opreme niso na voljo.

4.2.2. Ocene

Ocene za ocenjevanje po posameznih kriterijih so cele točke v razponu od 0 do 5, razen skupne ocene posameznega kriterija v skladu s točko 7.2, ki je lahko decimalno število.

Skupno število vseh možnih točk je 15.

Ocena po kriterijih se poda po merilih in opisno, ob upoštevanju kazalnikov in meril iz točke 4.2.1.

Skupno oceno po kriterijih lahko dopolnjuje ocena ustne predstavitve iz točke 7.2. javnega razpisa. V tem primeru je skupno število vseh možnih točk 20.

 

4.3. Deklaracija iz San Francisca (DORA)

DORA je svetovna pobuda, katere cilj je izboljšati način ocenjevanja raziskav in raziskovalcev. Vsebuje priporočila za financerje raziskav, raziskovalne ustanove, znanstvene revije in druge stranke.

DORA si prizadeva zmanjšati nekritično uporabo bibliometričnih kazalnikov in preprečiti nezavedno pristranskost pri ocenjevanju raziskav in raziskovalcev. Glavno vodilo pobude DORA je, da je treba raziskavo oceniti na podlagi njenih dosežkov (neodvisno, od primera do primera) in ne na podlagi nadomestnih meril, kot je revija, v kateri je raziskava objavljena.

ARIS pri ocenjevanju znanstvenih dosežkov prijaviteljev uporablja široko opredelitev znanstvenega prispevka.

Pri ocenjevanju prijav niso pomembni kazalniki, kot sta faktor vpliva revije ali h-indeks. Prijavitelj jih v svojih prijavah ne sme navesti. Vendar lahko poleg publikacij navede tudi druge znanstvene izdelke, kot so nabori podatkov, patenti, programska oprema in koda itd.

 

5. Začetek, obdobje in način (so)financiranja

Predvideni začetek (so)financiranja izvajanja projektov Gravitacija in Strateških projektov  je 1. 7. 2025 in je odvisen od razpoložljivih sredstev v proračunu Republike Slovenije in finančnem načrtu ARIS, ter drugih objektivnih okoliščin, ki lahko vplivajo na izvedbo javnega razpisa. O morebitni spremembi predvidenega datuma začetka (so)financiranja izvajanja projektov Gravitacija in Strateških projektov bodo prijavitelji obveščeni med postopkom javnega razpisa.

Izbrane projekte Gravitacija bo ARIS (so)financirala predvidoma do 30. 6. 2028.

Izbrane Strateške projekte bo ARIS (so)financirala predvidoma do 30. 6. 2030.

Če je v okviru projekta Gravitacija prijava izbrana za (so)financiranje, so kot končni prejemniki sredstev za izvajanje projekta Gravitacija vsi člani konzorcija, ki so prijavitelji v skladu s točko 3.1.1. javnega razpisa. Člani konzorcija so solidarno odgovorni za obveznosti, ki nastanejo iz naslova projekta Gravitacija.

Vodja konzorcija in konzorcijski partnerji morajo za prijave projektov Gravitacija ob prijavi priložiti sklenjeno konzorcijsko pogodbo, v kateri so med drugim opredeljene pravice in obveznosti posameznih članov konzorcija.

Če je v okviru Strateški projektov prijava izbrana za (so)financiranje, je končni prejemnik sredstev za izvajanje Strateškega projekta gostiteljska institucija v skladu s točko 3.2.2. javnega razpisa.

Nadzor nad izvajanjem projektov se izvaja skladno s Splošnim aktom o postopkih (so)financiranja in se podrobneje opredeli s pogodbo o (so)financiranju in izvajanju znanstvenoraziskovalne dejavnosti. 

 

6. Upravičeni stroški in način (so)financiranja projekta

Upravičeni stroški za projekte Gravitacija in Strateške projekte

Upravičeni stroški so:

1.) Stroški dela članov projektne skupine za delo na projektu, ki morajo biti določeni v skladu z delovnopravno zakonodajo in kolektivnimi pogodbami in vključujejo:

  • osnovno plačo, dodatke in del plače za delovno uspešnost,
  • prispevke delodajalca na izplačane plače in
  • povračila stroškov v zvezi z delom, ki vsebujejo povračila za regres za prehrano med delom, stroške prevoza na delo in z dela, stroške za delo od doma, letni regres za letni dopust in premije kolektivnega dodatnega zavarovanja za javne uslužbence (v nadaljnjem besedilu: stroški dela);

2.) Stroški materiala in storitev, neposredno potrebnih za izvedbo projekta, ki vključujejo:

  • neposredne stroške materiala, ki zajemajo predvsem stroške nakupa materiala, polizdelkov in drobnega inventarja, ter
  • neposredne stroške storitev, ki zajemajo predvsem stroške potovanj, izvedbo konferenc in drugih aktivnosti razširjanja rezultatov raziskav, stroške objav, tudi v odprtem dostopu, avtorsko delo in druge storitve (v nadaljnjem besedilu: stroški materiala in storitev) in

3.) Nakup raziskovalne opreme, potrebne za izvajanje projekta.

Za nakup opreme izvajalec lahko nameni do 50 % dodeljenih sredstev projekta na javnem razpisu. Z navedenimi sredstvi lahko pokrije 60 % vrednosti nakupa, 40 % sredstev mora zagotoviti iz lastnih sredstev.

Neodbitni del DDV se šteje za upravičen strošek.

Nadurno delo se ne šteje za upravičen strošek.

Način (so)financiranja

Prijavitelj za izvajanje projekta pripravi finančni načrt, v katerem opredeli obseg stroškov dela in neposrednih materialnih stroškov in stroškov storitev ter obseg nakupa raziskovalne opreme.

Za projekte Gravitacija pri pripravi načrta prijavitelj upošteva z javnim razpisom predviden celotni obseg sredstev 3.000.000,00 EUR in letni obseg sredstev, ki znaša 1.000.000,00 EUR, oziroma sorazmerni del glede na trajanje projekta v posameznem koledarskem letu.

Za Strateške projekte pri pripravi načrta prijavitelj upošteva z javnim razpisom predviden celotni obseg sredstev 2.500.000,00 EUR in letni obseg sredstev, ki znaša 500.000,00 EUR, oziroma sorazmerni del glede na trajanje projekta v posameznem koledarskem letu.

Pri porabi sredstev za stroške dela in neposredne stroške materiala in stroške storitev so dovoljena odstopanja od načrta med ekonomskimi nameni v obsegu 10 %. Če bi bilo potrebno višje odstopanje, mora izvajalec projekta za večje odstopanje zaprositi ARIS, vlogo mora utemeljiti. ARIS vlogo za odstopanje odobri ali zavrne na podlagi presoje o višini dejanskih stroškov, ki jih bo izvajalec opredelil v vlogi, in o tem pisno obvesti izvajalca.

Dinamika (so)financiranja je za stroške dela in stroške materiala in storitev predvidoma enakomerna.

V kolikor ob koncu koledarskega leta vsa sredstva za tekoče leto niso porabljena, je dovoljeno v okviru obdobja izvajanja projekta izkazati kratkoročno odložene prihodke v skladu z veljavnim zakonom, ki ureja računovodstvo, oziroma veljavnimi slovenskimi računovodskimi standardi tako, da se ohranita struktura in namen sredstev. Izvajalec predloži letno finančno poročilo na obrazcu, ki ga predpiše ARIS. Listine in dokazila se hranijo na sedežu izvajalca in jih je na poziv ARIS dolžan predložiti oziroma omogočiti vpogled v listine na sedežu izvajalca. Nadzor nad namensko porabo lahko izvede tudi s strani ARIS pooblaščeni revizor. Pred nakazilom zadnjih 20 % sredstev za izvajanje projekta je izvajalec dolžan predložiti končno finančno poročilo. Do nakazila preostanka sredstev je upravičen, če izkazuje namensko porabo za celoten obseg dodeljenih sredstev. V primeru, da izvajalec izkaže nižji obseg namenske porabe, se (so)financiranje izvede do obsega izkazane namenske porabe sredstev.

(So)financiranje nakupa raziskovalne opreme se izvede glede na dejansko izveden nakup. Izvajalec lahko uveljavlja stroške nakupa samo do višine, opredeljene v veljavnem finančnem načrtu projekta za posamezno leto. Pri uveljavljanju zahtevka za (so)financiranje nakupa raziskovalne opreme je potrebno upoštevati, da je potrebno zahtevek za izplačilo in dokazila o nakupu raziskovalne opreme predložiti najpozneje do 31. oktobra v letu, za katerega se nakup načrtuje, v nasprotnem primeru izgubi pravico do (so)financiranja.

Izvajalec je stroške projekta dolžan evidentirati na ločenem stroškovnem mestu in ARIS sporočiti oznako stroškovnega mesta.

Izvajalec lahko uveljavlja samo stroške, ki še niso financirani iz sredstev lokalnega, državnega ali evropskega proračuna oziroma iz drugih javnih sredstev.

 

7. Postopek izbora prijav

Postopek izbora prijav je sestavljen iz naslednjih korakov:

  • pregled izpolnjevanja administrativnih pogojev prijave;
  • strokovni pregled s strani dveh recenzentov;
  • pregled ocen s strani znanstvenih urednikov;
  • sestanek in posvetovanje članov zunanjega strokovnega telesa (možnost ustne predstavitve);
  • odločanje o izboru prijav.

Postopek izbora prijav se vodi skladno s Splošnim aktom o postopkih (so)financiranja in tem javnim razpisom.

V postopek ocenjevanja bodo uvrščene vse pravočasne in formalno popolne prijave, ki bodo izpolnjevale vse pogoje javnega razpisa.

Prijave ocenjujejo dva recenzenta in zunanje strokovno telo.

7.1. Postopek ocenjevanja prijav projektov Gravitacija

Recenzenta in zunanje strokovno telo ocenjujejo prijave projektov Gravitacija na podlagi kriterijev, kazalnikov in meril iz točke 4.1.1. javnega razpisa.

Če posamezni prijavljeni projekt Gravitacija ne doseže mejnega praga, ki za posamezen kriterij iz prvega odstavka točke 4.1.1. javnega razpisa predstavlja 4 točke, se ne more uvrstiti v izbor za (so)financiranje.

Zunanje strokovno telo sprejme skupno oceno posamezne prijave po posameznih kriterijih in za vsako od štirih tematskih področij, določenih v točki 1.2.a. javnega razpisa, pripravi svoj predlog prednostnega seznama prijav, na katerem so prijave razvrščene po padajočem vrstnem redu glede na doseženo skupno ocenopri posameznem kriteriju po naslednjem sosledju kriterijev: znanstvena odličnost prijave; znanstvena odličnost raziskovalcev; družbeni in znanstveni vpliv; kakovost in učinkovitost izvedbe. Prvi odločujoč kriterij za uvrstitev na vrh prednostnega seznama prijav je znanstvena odličnost prijave; v primeru enakih ocen pri tem kriteriju je naslednji odločujoč kriterij za uvrstitev znanstvena odličnost raziskovalcev; v primeru enakih ocen tudi pri tem kriteriju je naslednji odločujoč kriterij družbeni in znanstveni vpliv; v primeru enakih ocen tudi pri tem kriteriju je naslednji odločujoč kriterij kakovost in učinkovitost izvedbe. Zunanje strokovno telo skupno oceno posamezne prijave po posameznem kriteriju sprejme tako, da upošteva oceno posameznega kriterija prvega recenzenta posamezne prijave in oceno posameznega kriterija drugega recenzenta posamezne prijave in kot skupno oceno posameznega kriterija posamezne prijave sprejme povprečno oceno obeh ocen recenzentov pri posameznem kriteriju. Skupna ocena posameznega kriterija je lahko decimalno število. V primeru večjega števila prijav, ki dosežejo enako število točk pri vseh posameznih kriterijih in bi se lahko uvrstile v izbor za (so)financiranje, je sestavni del ocenjevalnega postopka tudi ustna predstavitev (intervju), ki jo izvede zunanje strokovno telo. Pri ustni predstavitvi sodeluje vsaj polovica članov zunanjega strokovnega telesa, pri čemer obvezno sodeluje član z znanstvenega področja prijave. Ustna predstavitev se oceni z usklajeno oceno, ki se točkuje s celimi točkami od 0 do 5. Ocena ustne predstavitve v primeru večjega števila prijav, ki dosežejo enako število točk pri vseh posameznih kriterijih in bi se lahko uvrstile v izbor za (so)financiranje, odloča o uvrstitvi prijav na vrh prednostnega seznama prijav. Predlog prednostnega seznama prijav se posreduje v obravnavo Znanstvenemu svetu ARIS (v nadaljnjem besedilu: ZSA). ZSA sprejme predlog sklepa o izboru prijav, s katerim predlaga za (so)financiranje po eno prijavo z vsakega od štirih tematskih področij, določenih v točki 1.2.a. javnega razpisa, in sicer prijavo, ki je znotraj področja uvrščena najvišje na prednostnem seznamu prijav.

V primeru, da se na posameznem tematskem področju nobena prijava ne uvrsti v izbor za (so)financiranje oziroma ni oddana nobena prijava, se lahko na preostalih tematskih področjih v izbor za (so)financiranje uvrsti več kot ena prijava, in sicer se dodatno uvrsti  prijava, ki se je ne glede na tematsko področje uvrstila najvišje na prednostnem seznamu prijav, upoštevajoč mejni prag iz drugega odstavka te točke javnega razpisa.

Na podlagi predloga sklepa ZSA direktor ARIS sprejme sklep o izboru prijav, s katerim odloči, ali se prijava izbere ali ne izbere za (so)financiranje.

 

7.2. Postopek ocenjevanja prijav Strateških projektov

Recenzenta in zunanje strokovno telo ocenjujejo prijave Strateških projektov na podlagi kriterijev, kazalnikov in meril iz točke 4.2.1. javnega razpisa.

Če posamezni prijavljeni Strateški projekt ne doseže mejnega praga, ki za posamezen kriterij iz prvega odstavka točke 4.2.1. javnega razpisa predstavlja 4 točke, se ne more uvrstiti izbor za (so)financiranje.

Zunanje strokovno telo sprejme skupno oceno posamezne prijave po posameznih kriterijih in za vsako od treh kariernih stopenj, navedenih v točki 1.2.b. javnega razpisa, pripravi svoj predlog prednostnega seznama prijav, na katerem so prijave razvrščene po padajočem vrstnem redu glede na doseženo skupno oceno pri posameznem kriteriju po naslednjem sosledju kriterijev: znanstvena odličnost raziskovalcev; znanstvena odličnost prijave; kakovost in učinkovitost izvedbe. Prvi odločujoč kriterij za uvrstitev na vrh prednostnega seznama prijav je znanstvena odličnost raziskovalcev; v primeru enakih ocen pri tem kriteriju je naslednji odločujoč kriterij za uvrstitev znanstvena odličnost prijave, v primeru enakih ocen tudi pri tem kriteriju je naslednji odločujoč kriterij kakovost in učinkovitost izvedbe.Zunanje strokovno telo skupno oceno posamezne prijave po posameznem kriteriju sprejme tako, da upošteva oceno posameznega kriterija prvega recenzenta posamezne prijave in oceno posameznega kriterija drugega recenzenta posamezne prijave in kot skupno oceno posameznega kriterija posamezne prijave sprejme povprečno oceno obeh ocen recenzentov pri posameznem kriteriju. Skupna ocena posameznega kriterija je lahko decimalno število. V primeru večjega števila prijav, ki dosežejo enako število točk in bi se lahko uvrstile v izbor za (so)financiranje, je sestavni del ocenjevalnega postopka tudi ustna predstavitev (intervju), ki jo izvede zunanje strokovno telo. Pri ustni predstavitvi sodeluje vsaj polovica članov zunanjega strokovnega telesa, pri čemer obvezno sodeluje član z znanstvenega področja prijave. Ustna predstavitev se oceni z usklajeno oceno, ki se točkuje s celimi točkami od 0 do 5. Ocena ustne predstavitvev primeru večjega števila prijav, ki dosežejo enako število točk pri vseh posameznih kriterijih in bi se lahko uvrstile v izbor za (so)financiranje, odloča o uvrstitvi prijav na vrh prednostnega seznama prijav. Predlog prednostnega seznama prijav se posreduje v obravnavo ZSA. ZSA sprejme predlog sklepa o izboru prijav, s katerim  za (so)financiranje predlaga po dve prijavi na vsaki od treh kariernih stopenj, navedenih v točki 1.2.b. javnega razpisa, in sicer prijavi, ki sta na dveh različnih znanstvenih področjih (ena na enem znanstvenem področju in druga na drugem znanstvenem področju) izmed treh znanstvenih področij: humanistične in družbene vede, naravoslovne in tehnične vede ter biomedicinske vede in znanost o življenju in ki sta uvrščeni najvišje na prednostnem seznamu prijav. V primeru, da so na posamezni karierni stopnji v izbor za (so)financiranje uvrščene samo prijave z enega znanstvenega področja, se za (so)financiranje lahko predlaga dve prijavi z istega znanstvenega področja.

V primeru, da se na posamezni karierni stopnji v izbor za (so)financiranje uvrstita manj kot dve prijavi, se lahko na preostalih kariernih stopnjah v izbor za (so)financiranje uvrstita več kot dve prijavi, in sicer se dodatno uvrsti/jo prijava/e, ki je/so ne glede na karierno stopnjo ali znanstveno področje najvišje na prednostnem seznamu prijav, upoštevajoč mejni prag iz drugega odstavka te točke javnega razpisa. 

Na podlagi predloga sklepa ZSA direktor ARIS sprejme sklep o izboru prijav, s katerim odloči, ali se prijava izbere ali ne izbere za (so)financiranje.

 

8. Pravno sredstvo

Prijavitelj lahko zoper sklep direktorja ARIS o izboru prijav, skladno s Splošnim aktom o postopkih (so)financiranja, vloži ugovor v 15 dneh od prejema sklepa. O ugovoru s sklepom odloči Upravni odbor ARIS.

Vloženi ugovori ne zadržijo podpisa pogodb z izbranimi prijavitelji.

 

9. Drugi pogoji za zagotavljanje kvalitete

Sodelovanje

V okviru projektov Gravitacija bodo člani konzorcija intenzivno sodelovali vsaj v času trajanja projekta. Konzorciji so smotrno vpeti v organizacijsko strukturo udeleženih RO. Pomembno prispevajo tudi k usposabljanju nadarjenih raziskovalcev. Prijavljen raziskovalni projekt mora biti povezan s prednostnimi raziskovalnimi področji RO, ki je vložila prijavo, in Strateškimi dokumenti Republike Slovenije.

Upravljanje s podatki

Rezultati znanstvenih raziskav morajo biti ponovljivi in preverljivi ter dostopni za ponovno uporabo. V digitalni dobi to pomeni, da morajo biti raziskovalni podatki poleg publikacij tudi javno dostopni, kolikor je to mogoče. ARIS pričakuje, da bodo raziskovalni podatki, ki izhajajo iz projektov, financiranih iz sredstev ARIS, v največji možni meri javno dostopni za ponovno uporabo s strani drugih raziskovalcev. V zvezi s tem se uporablja načelo »odprto, kolikor je mogoče, zaprto, kolikor je potrebno«. Od raziskovalcev se pričakuje, da bodo podatki in/ali ne-numerični rezultati, ki so podlaga za zaključke dela, objavljenega v okviru projekta, javno dostopni hkrati z objavo dela. Vsi stroški, ki nastanejo v zvezi s tem, se lahko vključijo v finančni načrt projekta. Raziskovalci morajo pojasniti, kako se bodo obravnavali podatki, ki izhajajo iz projekta, in sicer na podlagi razdelka upravljanje s podatki v prijavi in načrta upravljanja s podatki, ki se pripravi po dodelitvi sredstev.

Razdelek upravljanje s podatki

Razdelek upravljanje s podatki je del prijave. Raziskovalci so pred začetkom izvajanja projekta pozvani, naj razmislijo o tem, kako bodo zbrani podatki razvrščeni in kategorizirani, da bodo lahko javno dostopni. Pogosto bo treba že med ustvarjanjem podatkov in njihovo analizo sprejeti ukrepe, da bi omogočili poznejše shranjevanje in razširjanje. Če vseh podatkov iz projekta ni mogoče javno objaviti, na primer zaradi zasebnosti, etike ali vrednotenja, mora prijavitelj v načrtu upravljanja s podatki navesti razloge za to.

Razdelek upravljanje s podatki v prijavi ni ocenjen in zato ne bo imel vpliva na odločitev o izboru prijav.

Znanstvena integriteta

Skladno z ZZrID mora biti projekt izveden v skladu z nacionalnimi in mednarodno sprejetimi standardi za pravilno ravnanje v znanosti. Z vložitvijo prijave se prijavitelj zavezuje k spoštovanju in upoštevanju omenjenih načel. V primeru (morebitne) kršitve teh standardov med izvajanjem projekta, ki ga (so)financira ARIS, mora prijavitelj o tem nemudoma obvestiti ARIS in priložiti vse ustrezne dokumente.

 

Etična izjava ali licenca (dovoljenje)

Prijavitelj je odgovoren za ugotavljanje, ali je za izvedbo predlaganega projekta potrebna etična presoja ali dovoljenje. Prijavitelj mora v primeru, da je etična presoja potrebna, zagotoviti, da se etično dovoljenje pravočasno pridobi od ustrezne institucije ali odbora za etiko. Če se projekt izbere za (so)financiranje, se sredstva izplačajo pod pogojem, da je bila potrebna etična izjava/etična presoja ali dovoljenje pridobljeno pred zadnjim možnim datumom začetka projekta. Projekt se ne more začeti izvajati, dokler ARIS ne prejme kopije zahtevane etične presoje ali dovoljenja.

Nagojski protokol

Nagojski protokol oziroma dostop do genskih virov in delitev koristi, ki izhajajo iz njihove uporabe, zagotavlja pošteno in razumno porazdelitev koristi, ki izhajajo iz uporabe genskih virov. Raziskovalci, ki za svoje raziskave uporabljajo genske vire iz Slovenije ali iz tujine, se morajo seznaniti z Nagojskim protokolom, saj je Evropska Unija kot podpisnica tega pomembnega sporazuma o mednarodnem upravljanju biotske raznovrstnosti k njemu pravno zavezana. ARIS predvideva, da bodo raziskovalci sprejeli vse potrebne ukrepe v zvezi z Nagojskim protokolom.

(So)financiranje iz drugih virov

(So)financiranje iz drugih virov ni obvezno.

 

10. Odprti dostop do recenziranih znanstvenih objav in spletni dostop do informacij o raziskovalnem projektu

Skladno z 41. členom Zakona o znanstvenoraziskovalni in inovacijski dejavnosti morajo biti vse recenzirane znanstvene objave, ki izhajajo iz izvajanja projekta Gravitacija in Strateških projektov, objavljene v odprtem dostopu. Recenzirana znanstvena objava mora vsebovati tudi podatke o (so)financerju ali (so)financerjih ter številko projekta skladno z 82. členom Splošnega akta o postopkih (so)financiranja.

Po izboru prijave za (so)financiranje mora v okviru projektov Gravitacija vodja konzorcija, v okviru Strateških projektov pa gostiteljska institucija, na spletnem mestu svoje RO odpreti posebno spletno stran oziroma podstran, ki bo namenjena projektu, ter bo omogočala diseminacijo dosežkov. Obvezne minimalne vsebine spletne strani so: vsebinski opis projekta z osnovnimi podatki glede (so)financiranja, sestava projektne skupine s povezavami na podatke v sistemu SICRIS, faze projekta in opis njihove realizacije, bibliografske reference, ki izhajajo neposredno iz izvajanja projekta ter navedba logotipa ARIS in drugih (so)financerjev. Vsebine, ki so zajete v sistemu SICRIS, naj bodo povezane in jih ni treba podvajati. Spletna stran predstavitve projekta mora ostati aktivna še 5 let po zaključku projekta. O vzpostavitvi spletne strani izvajalec poroča v vmesnem in zaključnem poročilu o rezultatih izvedenega projekta.

 

11. Oddaja prijave

11.1. Način in oblika oddaje prijave

Prijava na javni razpis se odda v elektronski obliki preko spletnega portala ARIS Digital Forms. Prijava na spletni portal Digital Forms je možna z uporabniškim imenom in geslom. Portal lahko uporabljajo raziskovalci, vpisani v Evidenco RO, skrbniki spletnega portala Digital Forms v RO, zastopniki RO, pooblaščenci zastopnikov RO in dodatni uporabniki. Raziskovalci lahko geslo za prijavo pridobijo sami na portalu Digital Forms, ostalim uporabnikom geslo dodeli skrbnik Digital Forms v RO ali ARIS.

Prijavo na javni razpis mora v okviru projektov Gravitacija oddati vodja konzorcija, ki jo odda v imenu vseh članov konzorcija, v okviru Strateških projektov pa gostiteljska institucija.

Prijavo se izpolni in odda na prijavnem obrazcu ARIS-GRAVITACIJA-STRATESKI-2024.

Prijava projektov Gravitacija mora biti elektronsko podpisana (kvalificiran digitalni podpis ni potreben) s strani zastopnika ali pooblaščene osebe vodje konzorcija in vodje raziskovalnega projekta. Prijava in posamični obrazci morajo biti izpolnjeni v slovenskem in angleškem jeziku.

Prijava Strateških projektov mora biti elektronsko podpisana (kvalificiran digitalni podpis ni potreben) s strani zastopnika ali pooblaščene osebe gostiteljske institucije in vodje raziskovalnega projekta – glavnega raziskovalca. Prijava in posamični obrazci morajo biti izpolnjeni v slovenskem in angleškem jeziku.

 

11.2. Rok za oddajo prijave

Prijava mora biti oddana do vključno 30. 12. 2024 do 14.00 ure.

Prijava projektov Gravitacija se šteje za pravočasno, če je do roka za oddajo prijav na spletnem portalu ARIS Digital Forms izpolnjena in podpisana s strani zakonitega zastopnika vodje konzorcija oziroma pooblaščene osebe vodje konzorcija in vodje raziskovalnega projekta.

Prijava Strateških projektov se šteje za pravočasno, če je do roka za oddajo prijav na spletnem portalu ARIS Digital Forms izpolnjena in podpisana s strani zakonitega zastopnika gostiteljske institucije oziroma pooblaščene osebe gostiteljske institucije in glavnega raziskovalca.

Prijaviteljem svetujemo, da prijav ne oddajajo zadnji dan razpisnega roka, ker lahko pride do preobremenjenosti strežnika.

 

12. Datum odpiranja prijav

Odpiranje prijav bo v roku osmih dni po zaključku roka za oddajo prijav, v prostorih ARIS. Odpiranje elektronskih prijav pomeni evidentiranje prispelih prijav v okviru elektronskega prijavnega sistema.

 

13. Popolnost prijav

Uradna oseba odpira samo v roku oddane prijave.

Prijava se šteje za formalno popolno, če je elektronsko podpisana (kvalificiran digitalni podpis ni potreben), oddana na predpisanih obrazcih in v predpisani obliki ter vsebuje vse zahtevane podatke in priloge, kot jih določa  javni razpis.

Nepopolne prijave in formalno nepopolne prijave, ki jih prijavitelj v roku ne dopolni, se zavržejo s sklepom, ki ga izda direktor ARIS ali oseba, ki jo direktor ARIS pooblasti.

 

14. Rok, v katerem bodo prijavitelji obveščeni o izidu javnega razpisa

Prijavitelji bodo o rezultatih javnega razpisa obveščeni predvidoma v osmih (8) delovnih dneh od sklepa o izboru prijav.

Seznam izbranih ali neizbranih prijav bo objavljen na spletni strani ARIS najpozneje v osmih (8) delovnih dneh od dneva odposlanih sklepov o izboru prijav.

 

15. Kraj in naslov, kjer lahko zainteresirani dvignejo dokumentacijo javnega razpisa

Dokumentacija javnega razpisa je dosegljiva na spletni strani ARIS (http://www.aris-rs.si/sl/razpisi/ ).

Informacije v zvezi z javnim razpisom lahko pridobite na spletni strani ARIS http://www.aris-rs.si oziroma na Javni agenciji za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije, Bleiweisova cesta 30, 1000 Ljubljana, vsak delovni dan v času poslovnega časa.

Kontaktni elektronski naslov: ana.martinjak-ratej@aris-rs.si

 

dr. Špela Stres,
direktor

 

Številka: 5100-206/2024-22
Datum: 30. 10. 2024

 

 

Pravne podlage:

 

Razpisna dokumentacija:

  • Priloga 1 - Obrazec za dodeljevanje državnih pomoči:
  • Priloga 3 - Obrazec za finančni načrt izvajanja projekta:
  • Obrazec Podatki o raziskovalcu:(obvezna priloga: Izjava o nameri zaposlitve):

 


[1] Objava javnega razpisa je predvidena enkrat letno.

[2] angl. »Academic impact«

[3] angl. »Societal impact«

[4] Napoved vpliva – angl. »Impact outlook« – pristop, ki ga je razvila nizozemska agencija za raziskave, NWO, https://impact.nwo.nl/en.

[5] Angl. »Productive interactions« Interakcija je stik med raziskovalcem in zainteresirano ciljno skupino. Interakcija je učinkovita, ko zainteresirane ciljne skupine poskusijo uporabiti znanje, pridobljeno v okviru raziskovalnega projekta, za doseganje družbenih ciljev. Interakcije so lahko neposredne, osebne, posredne ali finančne. Število in kakovost učinkovitih interakcij sta merilo možnosti družbenega vpliva.